11 augusti 2011

Century Media Records hoppar av Spotify, Spotify svarar


Spotify är en fantastisk tjänst, men det finns inget mer irriterande när det plötsligt försvinner skivor från tjänsten. Och detta sker lite då och då. Nu väljer Century Media Records (som har artister som Crowbar, High On Fire, In Flames, Napalm Death, Paradise Lost, Strapping young Lad, Triptykon, Witchery m fl) att plocka bort sin skivkatalog från Spotify. Och de gör det med följande kommentar:

"While everyone at the label group believes in the ever changing possibilities of new technology and new ways of bringing music to the fans, Century Media is also of the opinion that Spotify in its present shape and form isn’t the way forward. The income streams to the artists are affected massively and therefore that accelerates the downward spiral, which eventually will lead to artists not being able to record music the way it should be recorded. Ultimately, in some cases, it will completely kill a lot of smaller bands that are already struggling to make ends meet.

At the same time Century Media also believes that Spotify is a great tool to discover new music and is in the process of reintroducing their bands to Spotify by way of putting up samplers of the artists. This way, fans can still discover the great music released by the label.

Physical sales are dropping drastically in all countries where Spotify is active. Artists are depending on their income from selling music and it is our job to support them to do so. Since the artists need to sell their music to continue their creativity, Spotify is a problem for them. This is about survival, nothing less and it is time that fans and consumers realize that for artists it is essential to sell music to keep their heads above water.

Obviously it is ultimately up to the music fan and consumer, how they access their music, whether it is buying, streaming or stealing. There needs to be awareness though, that how you will consume your music has direct consequences for the artists, who we are all trying to support.
"

Ett ganska långt och intressant argument från Century Medias sida tycker jag. Och visst låter det vettigt. Jag är själv lite osäker vad jag tycker. Spotify är en av 2000-talets bästa uppfinningar och är ett fantastiskt redskap till att hitta ny musik. När man har vant sig att använda sig av Spotify har man nästan glömt hur det var förr i tiden att försöka hitta mp3:or och använda P2P-tjänster och Napster. Och när jag hittar något som jag verkligen tycker är bra så jag köper jag också skivan fysiskt. Men jag måste dock erkänna att jag inte köper lika mycket skivor som förut. Den mening som står ut mest från Century Media är dock följande: ”Physical sales are dropping drastically in all countries where Spotify is active.”. Om det verkligen är så att fysisk försäljning faller DRASTISKT i Spotify-aktiva länder så är det helt klart lite oroväckande. Fast statistik går ju alltid att vinkla som man vill ha den.

Jag gillar helt klart att Century Media ändå tänker erbjuda sin musik som samplers, dvs att man kanske får höra halva plattan, och därmed bli så intresserad så man kan tänka sig köpa hela skivan. Sök upp Bombus på Spotify t ex. Den är utlagd som en Album Sampler, och det fick mig att med glädje köpa hela den fysiska skivan. Det kanske blir fler och fler som väljer att göra på detta sättet.

Spotify har hursomhelst svarat på Century Medias aktion med följande svar:

We are sorry that Century Media have opted not to offer its music to their fans through Spotify. Spotify has one of the biggest music libraries in the world — of over 15 million tracks - and is committed to offering our users the widest possible selection of music across artists and genres from around the world.

Spotify was launched out of a desire to develop a better, more convenient and legal alternative to music piracy. Spotify now monetizes an audience the large majority of whom were downloading illegally (and therefore not making any money for the industry) before Spotify was available.

Spotify is now generating serious revenues for rights holders; since our launch just three years ago, we have paid over $100 million to labels and publishers, who, in turn, pass this on to the artists, composers and authors they represent. Indeed, a top Swedish music executive was recently quoted as saying that Spotify is currently the biggest single revenue source for the music industry in Scandinavia.

Spotify is now also the second single largest source of digital music revenue for labels in Europe (IFPI, April 2011). Billboard reported in April that Spotify territories saw an average digital growth rate of 43% last year. By contrast, neighbouring countries (without Spotify) saw only 9.3% digital growth.

We are very proud of the positive contribution that Spotify makes towards growth in the music industry.
"


Försvarsargumenten man har kring Spotifytjänsten är ju dock att artisterna verkligen får betalt för att få sina låtar streamade. Och utifrån Spotifys svar är 100 miljoner dollar i utbetalningar en imponerande siffra.

Information Is Beautiful har lagt upp en graf på hur mycket en artist tjänar på sin musik online. Se länk:
http://www.informationisbeautiful.net/2010/how-much-do-music-artists-earn-online/comment-page-3/
En väldigt intressant graf. Om jag tolkar den rätt så behöver en soloartist få en låt spelad 4 053 110 gånger på Spotify för att få en amerikansk minimiinkomst på 1160 dollar (ca 7900 SEK) på en månad. Jag skulle absolut vilja läsa mer sådan här statistik över musikers möjliga inkomster.

Självklart är det de stora skivbolagen och artisterna som får en del inkomster av detta. De små lär uppenbart inte tjäna så mycket. Med Spotifys intåg i USA blir det dock ytterst intressant att följa utvecklingen… För Spotify. Och för musikvärlden överhuvudtaget.

Jag kan ofta irritera mig på folk som anser att all musik ska vara gratis och att alla musiker är rika som svin. När många mindre band och musiker ger upp eftersom de har det svårt att få det att gå ihop pga minskade intäkter är det ju konsumenterna själva, musiklyssnarna, som drabbas. Det bör man tänka på.

Kul dock att Earache Records går åt det totalt motsatta hållet och väljer istället att lägga upp hela sin skivkatalog, 3527 låtar, på Spotify. Alla dessa hittar du här:
http://open.spotify.com/user/digearache/playlist/11lEYtHk8g89p1ywvDjBDg



8 kommentarer:

  1. Klart intressant, och jag vet inte heller riktigt på vilken "sida" jag ska ställa mig. Å ena sidan tror jag att mindre band hade lika svårt att tjäna några pengar innan spotify och liknande tjänster fanns. Skivförsäljning som först skulle gå break-even innan det ens var tal om några pengar osv. Skivbolagen vill alltid ha en så stor del av kakan som möjligt, såklart.

    Som du själv skriver så gör spotify att man enkelt kan upptäcka ny musik, sånt man kanske aldrig skulle ha hittat annars, vilket i sin tur borde göra det enklare för banden att tjäna pengar på merch och annat...

    SvaraRadera
  2. Det jag gillar att Spotify kommenterar är att de har fått över en stor grupp som laddade ner musik till att börja använda Spotify istället. Jag är en utav dem, och jag vet många kompisar som också var en utav dessa.

    Skivbolagets kommentar om att fysisk försäljning fallit drastiskt så kan jag nog gissa att den digitala inkomsten har ökat markant samt att illegal nedlaning minskat markant. Men detta är ju statistik de säkert inte vill gå ut med eftersom den digitala inkomsten är inte lika stor som den fysiska för skivbolaget.

    SvaraRadera
  3. Ren jävla bullshit från CMs sida. Självklart får de göra som de vill med sin egen katalog, men att motivera detta med "artisterna måste få betaaaalt" är fan sjukt provocerande. Det har aldrig legat i deras intresse, believe me. Vore intressant med att veta hur stor procentandel av deras band som ens fått en månadslön att dela på i royalties efter att förskotten för studio, tryck och PR mm är avbetalda. Kan bidra med lite roliga räkneexempel på detta om nån är intresserad.

    Visst förstår jag att det svider att det inte säljs lika många fysiska ex, eftersom det är där skivbolagens största inkomster ligger. Men det går fan inte att utpressa sig tillbaka i tiden. Nu håller man egentligen alla sina band som gisslan och hindrar dem från att finnas där publiken finns, bara för att göra nåt jävla statement om att det var bättre förr. Och inte får banden betalt för det heller.

    Go Earache!

    SvaraRadera
  4. Jag anser att en marxistisk omvärldsanalys är förtjänstfull... speciellt i detta fall.

    SvaraRadera
  5. Judge, jag anser att du snackar flum!

    Ja Zoid du har nog ganska rätt. Men som sagt, jag tror på smakrov på Spotify, s k Album Samplers. Släng upp de 4-5 bästa låtarna på plattan på Spotity och gillar man skiten så kan man köpa den. Det vore skönt också så sparar man lite tid. Som det är nu ska man ta sig igenom skiva på skiva. Det tar tid. Och man orkar inte alltid. Och missar därmed mycket bra också tror jag.

    SvaraRadera
  6. Rawki, du förstår inte vad jag menar.

    Om de som skapar produkten (musikerna) inte har tillgång till det som de skapar eftersom de inte äger produktionsmedlen (i detta fall distribution) så ser jag skivbolagen som ett stort problem. Å andra sidan så kan man ju gå i motsatt riktning och hävda att musikerna själva får välja om de vill köpa ett skivbolag (i detta fall bli ägare av produktionsstruktur).

    SvaraRadera
  7. Samplers med möjlighet att för en slant "öppna upp" hela plattan direkt i Spotify vore kanske en idé. Annars är det ju urkasst koncept: Wohoo, Bombus-samplern var kanon! Jag köper CDn, men måste då rippa den och importera den på alla mina enheter jag kör spotify på för att kunna lyssna på de övriga låtarna (så som jag vill kunna lyssna på dem).

    SvaraRadera
  8. Eller så får du gå tillbaka till old school-Zoid som var häftig och från lule och körde corpse paint och KÖPTE skivor och lyssnade på dessa i sin fuckin' sterero!?!?! :)

    Näe men ditt förslag var bra. Men det lär inte vara något som Spotify inför. Då tappar de nog användare till konkurrenter.

    SvaraRadera