28 november 2008

Joy Division - Control

Just nu så är jag inne i hösten, det gotiska mörkret och den elektroniska belysningens tid. Just nu så lyssnar jag mest på Joy Division, Skinny Puppy och The Sisters of Mercy. Musiken passar så bra till denna ruggiga tid! Men för er som kanske aldrig egentligen dragits till denna musik så rekommenderar jag er att se filmen Control som skildrar Ian Curtis liv och Joy Division. En förbannat bra film gjord av en förbanant bra fotograf som lagt grunden till mycket inom musikens värld. JA vem annars om inte självaste Anton Corbin (http://www.corbijn.co.uk/).

Hur som helst är det bara att se filmen och förgrundas hur jävla bra den är och hur fantastiskt bra gjord den är! Sam Riley som som spelar Ian Curtis är grymt lik och spelar ruggigt bra denna roll!

Kolla bara in detta klipp från filmen...



och jämför den med orginalet!





Denna film har 7.9/10 på IMDB och jag själv ger den 10/10! Se den nu och var fan inte rädd för svart och vitt!



ps. Ians dansmoves påminner mig om Shake av någon anledning. =p ds.

3 kommentarer:

  1. Jag vill rekomendera "Joydivision - a documentary" som också är riktigt riktigt bra..

    SvaraRadera
  2. Jag har själv ännu inte sett mer än snuttar från den. Så ska ta en kväll och se med!

    Några andra tips?

    SvaraRadera
  3. tips angående joy division har jag inte riktigt, men de två albumen finns i re-issues med remastrat ljud och extramaterial. bland annat en hel del Live, och en Intervju.
    Mina standardtips inom musikrelaterade filmer är:
    Metallica - som kind of monster. (vet inte om ni sett den?? :P )
    The Band - The last waltz
    High fidelity (världens bästa musik-spelfilm?)
    Led Zeppelin - DVD
    vad som helst med James Brown
    24 Hour party people - Madchester eran!

    Dessutom tycker jag att:
    Flight of the conchords är en grym musikrelaterad serie.

    Så! :)

    SvaraRadera