04 november 2008

DM - Better, Shorter, Cut

Hittade just något som verkade mycket intressant. Tydligen så är det någon som gjort om hela 'Death Magnetic'-plattan till en mer thrashorienterad sådan. Alla ni ÜberMetallicafrälsta har säkert redan koll på det här, men efter att ha lyssnat igenom skiten en gång så är jag inte alls speciellt skeptiskt till dessa nya arrangemang. Tänk vad tragiskt om denna mix är bättre än originalet... det lutar åt det, speciellt spår som "All Nightmare Long" och "The Day That Never Comes" har mått bra av den nya mixen.

7 kommentarer:

  1. Alltså, har någon hört versionen där The black album-virveln är samplad på varje DM-låt? Någon har fört över det legendariska virvelljudet. Hmm.

    SvaraRadera
  2. Nepp, detta är inget nytt, Better Shorter Fuck har funnits ute i princip lika länge som originalet. Denna "version" har också berörts i en svensk recension vilket fick följden att skivbolaget stoppade intervjuerna med Metallica.

    Hursomhelst så dissar jag denna mix totalt, först och främst av två anledningar (och ja, jag är och förblir en Metallica-idiot som försvarar dom i all evighet även om James skulle operera bort sin snopp och bli kvinna):

    1. Jag har bara hört versionen av Cyanide och där är refrängen bortklippt helt och hållet och det tycker jag är helt värdelöst. Vad i helvete liksom.

    2. Någon recensent menade att Metallica borde satsa på 4 min långa låtar eftersom det är så de ska låta. Helt jävla fel, Metallica har aldrig skrivit låtar som är 4 min långa. Det är inte Metallica. Fuck that shit. Hora.
    Och angående the day that never comes så har jag hört att i denna bögversion så är den helt instrumental? Stämmer det? Isåfall är de ju helt ute och cyklar och om du då, Domare David, tycker att detta är bättre.. ja då är du bara en liten fjärt.

    SvaraRadera
  3. Cyanide blev ju helt lysande i kortversion utan det miserabla "suicide, I've already died..."-partiet. Och pang på versriffet, vad uppfriskande det kändes! Fick mig att börja fundera, har Metallica nånsin börjat en låt direkt på ett versriff? Hmm,

    SvaraRadera
  4. Rob, du är bög. Sådär sa du till mig på msn också men du har fel. Refrängen är kung och evol. Skärp dig. Satariel är för bögar!

    SvaraRadera
  5. Hmm... startat med ett versriff? Det tror jag inte att dom gjort... eller jo! 'Fight Fire'!... däremot så har dom ju startat med refrängriffet (tänk; 'Metal Militia'). Helvetet vad bra låtar det är. Smiskar hela DM 7000 gånger om.

    Kortversionerna är bättre. Har bestämt mig nu. HA!

    SvaraRadera
  6. Men hörni, ikväll fick jag tag på RTL, MOP och AJFA i remastrade versioner. Någon som fixat ljudet. Inte klippt. Satan vilken skillnad, jämförde och ville inte ens lyssna på originalet sen.

    Ok, principmässigt tar det emot. Fucka med mästrverken men ... ljudmässigt oj vilken skillnad. Så här skulle åtminstone MOP ha låtit. Crystal clear, som det heter på engelska. Originalen låter som de är överförda från en gammal kassett jämfört med dessa versioner. Ska lyssna på dem ett tag faktiskt ist för originalen.

    SvaraRadera