26 november 2008

"Det va här dom volta me bussen, va."

Jag kommer ihåg det som igår. Tror att jag gick i nian när detta avsnitt sändes. När Jonas Indes karaktär Tommy Bohlin tvärstannar bussen och uttalar "Det va här dom volta me bussen, va." så tänkte jag direkt (som den totala Metallica-nörd jag var redan då) att han syftade på Metallica. Och sekunden efteråt säger Tommy "Metallica" på det där sköna försvenskade sättet att säga Metallica på. Dagen efter på skolan så hade de flesta givetvis sett avsnittet och tyckte ju det var kul och hackade på mig: "Öööh, Persson, såg du Percy Tårar igår? Metallica! Hahah!". Alla hade tyckt att det var skitskoj men mitt minne av klippet var att det var häftigt. Japp, jag tyckte det var häftigt att Killinggänget visste om Cliff Burtons tragiska öde. Jag trodde ju att det bara var hardcore-fans som jag som visste om det. Fast lite så var det ju också. Ingen i min klass (förutom Teddy då) hade koll på detta och jag kände mig lite sådär extra häftig att jag hade totalkollen på Metallicas historia.

Men klippet är suveränt. Och klassiskt. Och Tommy Bohlin är bäst.


5 kommentarer:

  1. Ha, länge sen jag såg det där. Är lite peppad på Indes bok Too fast for love.

    SvaraRadera
  2. Ja fan där var man och stannade.. Ja det var fan så här det var när jag och Nordin och anna stannade efter vi åkt från danmark och nin-konserten.

    ja det var lite ballt på ett tragikomiskt sätt lite som detta klipp =)

    SvaraRadera
  3. Till Erik, la in detta på ett forum idag:

    I was quite obsessed with collecting shows some years ago, particulary the 80's shows and shows from 1986. This one I never found until I stumbled upon it yesterday. I was sure it was gonna be awful sound but it's really good. Soundboard almost. It's one of the first shows with John "Stack" on rhythm guitar.

    Some highlights:

    For whom the bell tolls.
    Cliff rules on this one, the bass is really high in the mix and you get to hear every note he plays. And man, what he does sounds amazing.

    Seek and Destroy.
    A song just like FWTBT I'm sick of hearing live but they play this one like it's the last song on the tour. Frenzied. Some fans get to scream in the mic.

    Creeping Death.
    The downstroking in this song is insane.

    James has this little speech about why he's not playing the guitar as usual only this time with remark about not jumping off your skateboard. Am I evil was not recorded it seems and Damage inc is chopped up. John seem nervous doing the intro to Sanitarium and does some sloppy stuff here and there which only adds to the whole feeling of hearing something different. I fell asleep last nite with the thought ... what if somebody had recorded a video of one of the shows with James without the guitar...that would have been so cool to see. The show ends with James screaming "We're METALLICA and don't you forget it" which sent shivers down my spine :)

    Enjoy.

    http://www.sendspace.com/file/04bv79

    http://rapidshare.com/files/170169079/1986-08-01_-_Charleston__WV_-_Civic_Center.rar.html

    SvaraRadera