31 oktober 2006

Kollektivet Rockbaren RIP

Jag är satans trött och seg. Men då blir jag speedad och har tankar hit och dit som snurrar och då kan det lätt spåra ur det här med bloggandet. Men jag ska försöka vara kortfattad. Jag tänkte cp-blogga lite.

Jag kom precis hem från replokalen. Vi flyttade in i fredags men var och testade vår utrustning lite nu och kände lite på känslan. På mögelkänslan. Japp, det är en gammal jääävla replokal som är sliten som fan. Och vi delar den med the Hangups. Men det är verkligen en riktig replokal. En egen sådan. Något som vi aldrig har haft med Dirty Mischief. Dessutom är det en replokalskällare med häftig historia. I samma lokaler repade faktiskt Refused på sin tid (!) och the international noise conspiracy brukar repa där också har jag hört och hade en smygspelning där för några veckor sedan. Och de har ju samma producent som Metallica nuförtiden så det är häftigt det. Däremot är basförstärkaren lite för bögen så Lilläschken funderar på att inhandla en ny. Och Kriz har inte tagit upp sitt eget trumset ännu. Men förutom dessa småsaker så känns det bra. Jag är helt ärligt jävligt peppad på att börja repa seriöst för en gångs skull med det här jävligt häftiga snygga lortiga rockbandet.

NIN-biljetterna släpps imorrn som PRE-sale för Spiral-medlemmar. Just därför är jag, Nordin och Färne nyblivna Spiralmedlemmar. Och fler lär vi bli. Vi som är klara att fara och se världens nästa bästa band alla kategorier just nu är jag, Nordin, NIN-Anna, Färne, Svenke, Linn och Kriz. Hm.. nu inser jag dock att det är många som jag inte hunnit riktigt tala med heller. Jä, men jag gör det imorrn då. Ja, peppen är total.

I helgen var jag uppe i Dalkarlså och träffade mina svärföräldrar. Det var trevligt att träffa dem och se hur Linn har växt upp och hela grejset. Dessutom var jag på en fet årlig ”garagefest” i Bygdeå på lördagkvällen där det var 390 pers inbjudna som Linns föräldrar varit med och fixat. Grym fest som fan. Fullt med raggare och lustigt folk. Fast det var en del ”vanligt” folk där också hehe. Udda men roligt. Och två band lirade också. Linns farsa sjöng och spelade bas i bandet Custom Covers och jag kan ju lätt säga att jag ligger etta på listan över coolast svärfarsa. Inget snack om det. Bilder från hela spektaklet kommer upp snart på FF.


jag och Linn lite på lyset och i intensivt flipperspelande hemma hos familjen Gladh.

Men nu till något verkligen revolutionerande och häftigt. Och sorgset på samma gång. Kollektivet Rockbaren ser äntligen (?) ut att leda mot sitt slut. Idag sade jag upp min del av mitt rockbaren-hyreskontrakt och signerade samtidigt ett elektroniskt avtal för en ny lägenhet. Japp, jag ska flytta. Till Berghem. En etta på 44 kvadrat. Schysst lägenhet som fan. Byggd 2004. Fjärde våningen upp. Fet balkong. Jag är peppad som fan. Enda nackdelen är att den är förbannat dyr. Men fuck it, just nu tjänar jag bra med stålar på jobbet. Inflyttning sker första februari 07 senast men kanske en halv månad innan dess. Så jag har gott om tid att planera vilka möbler jag ska skaffa. Jag har faktiskt hunnit en bra bit på vägen; tittat ut en soffa som jag är ofantligt sugen på. Och funderar på en fetfet cd-hylla för det är ju ett måste! Och det blir ju perfekt med Julafton för då kan man ju skriva en önskelista till tomten och önska sig lite praktiska grejer. Sen så känns det bra att inflyttningen sker om 2-3 månader för då ger jag Kriz och Tessan bra tid att skaffa en ny rockbarare. Japp, de två ska bo kvar så länge. Kriz blir enligt eget utsago (skriver man så?) kvar i Rockbaren fram till sommaren. Hur kan man sammanfatta detta då? Jo, att ni som hade förväntat er att jag väldigt snart skulle flytta söderut får vänta. Minst fram till hösten 07. Sen får jag se hur allt känns och så. Men jag har inte på något sätt lagt ner planerna på att dra till Malmö. Jag är fortfarande peppad. Och nu när min f d arbetskollega Jäderberg har flyttat ner och jobbar i Köpenhamn så hetsar han mig också och skriver långa romaner om hans cp-fester under helgerna. Nåväl. En flytt blir det iaf. Två kilometer närmare Ume city. Jag är peppad på att bo själv, så kan jag springa omkring näck och göra helikoptern bäst fan jag vill. Kanon. Hm.. nu kom jag ju av mig totalt. Min plan var att komma fram till något. Någon slags slutdiskussion och sammanfattning. Men jag misslyckades. Jag avbryter detta nu.




Jag, september 2002, nyinflyttad i Rockbaren


Nä.. en sak till. Jag la en beställning på CDON idag. Följande skivor köpte jag (med tillhörande argument om varför jag köpte skivan):


- The Haunted - The Dead Eye (Kika på peppande blogginlägg nedan!)
- Kiss - Animalize (Okej Kriz, 80-tals-Kiss är inte på långa vägar i närheten av den klassiska 70-talsuppsättningen men anledningen till att jag beställer den här skivan är att låten Heaven's On Fire är med. Och det är en av de första ”hårdrockslåtarna” som jag kommer ihåg att jag lyssnade på som liten. Min dagmammas son gjorde ett blandband till mig och min bror när vi var små där den här låten var med. Så jag var typ fem-sex bast när jag lyssnade på den. Eller var blandbandet bara till Johan? Help me bro)
- Faith No More - Angel Dust (en snuskig klassiker som jag lyssnat alldeles för mycket på i mp3-format så det blir pinsamt om jag inte äger den. Mike Patton är ett annat argument.)
- Isis - In The Absence Of Truth (Isis har jag också peppat i blogginlägg nedan – LÄS!)
- AC/DC - '74 Jailbreak (Förbannat cool platta, Kriz hjälpt mig lite på traven med en ball låt där)
- Deftones - Saturday Night Wrist (trots att jag inte lyssnat på dem sen White Pony så har jag fått upp suget igen. Nya skivan är riktigt riktigt jävla bra!)

Jag lade den här beställningen i förmiddags och alla skivor utom Kiss-plattan är skickade nu! Ha! CDON är gud.

Sen ska jag lägga en beställning på Intronauts Void också. Fy fan vad det känns som att den kan smacka upp på topp 5 på årsbästalistan. Och då har jag knappt kommit in i hälften av låtarna ännu.

ANTECKNAR NI?! BRA!

Avslutningsvis vill jag också säga till Brorsan Nordin att ditt blogginlägg nedan var KUNG! Och lyssna-igenom-hela-skivsamlingen-utan-att-lyssna-på-en-skiva-flera-gånger-och-se-vilken-skiva-som-blir-kvar-till-sist-projektetet var det mest nördiga, drygaste men ändå coolaste jag har hört på länge. Will do. I framtiden.




Erik A. Persson
rawk@dirtymischief.se

7 kommentarer:

  1. Mjae, det var så här va (fan vi pratade ju om det här bandet förra sommaren, eller förrförra): Farsan kom hem med bandet till mig och hade fått det av en jobbarkompis. Han vet idag inte riktigt vem det var eller varför. Konstigt va? Mer om bandet: Ett klassiskt 60-minuters kassettband med handskriven låtlista. Med är också Lick it upp med Kiss som också är grym (nästan lika bra som Heaven's on fire). Resten av låtarna sket jag i och jag ogillade verkligen en låt speciellt. Lite senare, typ 10-15 år, så insåg jag att den blivit bra. Och det är förmodligen den enda låt jag gillar av det här bandet, eller gruppen som man nog skulle sagt vid den här tiden. Alltså: Judas Priest - Freewheel Burning.

    SvaraRadera
  2. Aaah just, det var så det va. Däremot lyssnade ju Martin mycket på Kiss där ju.. Kommer ihåg att hela rummet var fullt med Kiss-affischer och han lurade mig att de hade tatuerat ansiktena så.

    Freewheel Burning hörde jag på rock-radion igår. Den är kung.

    SvaraRadera
  3. Satan i gatan. Grattis till lägenheten ju! Räknar med en exklusiv inbjudan med en helkväll med Tränt.
    Och och och ang. Dead Eye. Fallout var kärlek vid första ögonkastet. BRILJANT!
    Och du, sa jag det att VI SKA SE NIN I APRIL?!?! :D

    SvaraRadera
  4. Anna, jag ska bjuda dig på fjortisvin och NIN-TV. HELA TI'N SA JA!

    SvaraRadera
  5. .. och tack förresten.

    Jo, lyssnade på en tredjedel av The Dead Eye igår och jag tyckte det luktade snusk överallt! Så det lovar gött

    SvaraRadera
  6. Jag har fan inte fått min The Dead Eye än. Allt är henriks fel eftersom vi beställde tillsammans och hans grejer tog sån jävla tid.

    SvaraRadera