17 februari 2010

God's away on business...



Vattenfall är ett spännande projekt...
Tydligen så ska det statligt ägda bolaget enligt DI "...investera drygt 100 miljarder kronor i kol och gas-kraftverk samt i brunkolsbrytning" under de närmsta fem åren. Allt enligt den nya investeringsplanen som antagits av bolaget. Det innebär för Vattenfalls del en investeringsökning i dessa energiformat på 70% jämfört med föregående period. Vindkraftsinvesteringarna minskar däremot till hälften av tidigare anslag. Jag antar att näringsminister Maud Olofsson känner till detta, och det kan ju vara av vikt att veta om man tycker att icke-förnyelsebara energikällor är något som man bör satsa på.


Tre av fyra svenskar tycker att friskolor ska vara skyldiga att återinvestera hela vinsten i skolan... Så är det iallafall om man erkänner tendenserna i en opinionsundersökning som Lärarnas Tidning låtit göra. Alla riksdagspartier förutom Vänsterpartiet tycker däremot att vinstutdelning är bra i skolan, och går alltså stick i stäv mot vad människorna i undersökningen anser om saken. Utbildningsminister Jan Björklund hävdar att friskolornas existens skulle vara hotad om skolorna inte fick vara vinstdrivande, vilket är anmärkningsvärt. Jag som trodde att skolan var till för att utbilda människor så att de kan orientera sig i samhället, ge de verktyg för att överleva i vuxen ålder och bli goda samhällsmedborgare. Inte primärt som ett medel att kapitalisera på människor.


...för övrigt anser jag att rättvisa är något subjektivt.

6 kommentarer:

  1. Vattenfall och borgarnas hantering av detta företag är det yttersta beviset på den syn man har på miljo, sammhäller och andra människor. Det största och viktigaste för dessa människor är pengar. Vinst är kung och priset för denna vinst. Det investering man gör, om ni så vill, får vara precis hur hög som helst. I fallet Vattenfall så stoppar man in vår miljö, och hoppas få ut stora pengar.

    Att ärkeskämtet Maud vet om det här är lika glasklart som jag vet att Slayer inte är med i årets melodifestival. Var det inte Maud som offrade den förre VD:n på ett altare för att blidka opinionen? Sen att man tillsätter en person som jag skulle kalla en ren lögnare är ju bara förjävligt. Jag hoppas att den stora dumma massan som tar upp plats i det här landet inte låter sig luras än en gång. Eller luras är väl fel. Jag hoppas att de inte låter sig KÖPAS en gång till.

    Angående friskolor och deras eventuella vinst så kan det ju återkopplas till det jag skrev tidigare. Vinst är kung och i det här fallet tycker Jan Björklund att en kostnad bestående av våra barns framtida utbildning är lätt värt att lägga på spelbordet för att några få ska tjäna mer pengar.

    Jag anser att det SKA vara förbjudet att ta ut vinst utan återinvestering för både skolor och diverse sjukvårdskliniker. Vård och skola får aldrig någonsin bli affärer. Det är lika självklart som att man inte spelar poker med sin syster eller bror som insats. Det är i alla fall självklart för mig.

    Ännu ett jävligt bra inlägg Mr Dave!

    SvaraRadera
  2. Tack för din insiktsfulla och genomarbetade kommentar, Father... och tack för berömmet. Det är lätt för mig att skriva om saker som gör mig förbannad.

    SvaraRadera
  3. fick lov att ta bort bloggen från min google bnuzzkonto av den anledning att detta såg ut att vara ord från min mun ;) Så röd är jag inte *skrattar*

    Ord som förbjudet, självklarhet och stat är något som jag rynkar näsan åt. I övrigt så måste jag säga att svensk politik måste vara bland de tråkigaste man kan snacka om... Fan gå med i frimurarna om ni vill påverka samhället eller fan gör nått konkret det är min åsikt. Snacka hur kasst saker och hur de borde vara brukar oftast inte ge något. Så mycket smutskastning istället för att se vad som egentligen görs. Hur vi än gör i sverige så kommer vi vara sossar mot resterande värld. Skolan kommer inte försvinna och vi kommer ha fortsatt statlig vård. Det är typ grundstenarna hos alla svenskar och vårt samhälle. Inte äns en blå regering hade rövknullat sönder den basen.

    Sedan tycker jag att det är en del prat om intra- och entreprenörer....Något som jag försökt engagera mig i nu när jag inte haft jobb. Men kan säga att det är inget som är lätt att göra då vårt land i så många år har ansett det varit skumt att starta eget och sådana som vill ses i första hand som svindlare. Här ska man inte lyckas i detta land här ska det vara lika och du får fan inte sticka ut för då är det något fel på dig. Satan om du står ut och gör något som samhället i stort motsätter. Ställ dig i kön till a-kassan som alla andra för du ska fatta att i detta land primerar vi inte företagare och entreprenörer. Hade det varit lättare för företag att klara sig i sverige och även starta nya verksamheter så kan jag garantera att jag haft jobb för längesedan istället för att sitta hemma här och skämmas över att gå på akassa och tynga samhället i stort. Men självklart är det skitbra att vi har a-kassa det är kungligt bra men fan jag vill ju bara jobba! Hur som helst är det här med politik bara en massa snack tills man inser att killen på gatan likt förbannat sitter där vara sig det är en blå eller pulserande röd regering.

    Det kommer ändå ned till en sak.. Survival of the fittest... Hur bra är du på att hantera livets upp and downs osv.

    Som sagt finns anledningar att jag inte snackar politik.. Tycker helt enkelt att det är för mycket snack och för lite verksta. Har du varit på toppen och varit i botten ja då hade jag tyckt det varit intressant att lyssna på en persons åsikter. Politik är precis på religion.. någon har en gång sagt något sedan följer de andra efter utan att ifrågasätta hela systemet.

    Jag vill ha en svart regering där danko jones är president och där alla får 5 skivor gratis per månad! Vi ska skippa julen och sparka ut kyrka. Vi ska skapa en black sabbath och anlägga nya konserthallar i varje län.

    SvaraRadera
  4. "politik är precis på religion.. någon har en gång sagt något sedan följer de andra efter utan att ifrågasätta hela systemet."

    Nu måste man väl ändå säga att både jag och Dave ifrågasätter systemt. Förmodligen ganska ofta och vår ilska över det som är fel omvandlas till ord. Dessa ord sprids. Antigen via mun eller via text. Vi kanske lyckas påveka någon, öppna någons ögon, som i sin tur börjar engagera sig. Sen fortsätter det så fram till det är dags för oss att rösta. Om man nu får dra det långt.

    Att välja att inte snacka politik på grund av att det är för mycket liv och för liten verkstad respekterar jag. Vissa väljer att sätta handling före ord och då handlar det väl mest om att se till att rösta. Men då ska man nog vara försiktig med att påstå att "de andra följer efter utan att ifrågasätta systemet".

    Sen håller jag med dig om att det startas för lite företag i sverige. Detta är troligtvis på grund av att, regelverket är snårigt och att det helt enkelt är jävligt dyrt. Men där ser jag då inte någon revolutionerande plan på gång från fasci..alliansen. Jag håller verkligen alla tummar jag har för att du ska lyckas komma ifrån a-kassehålet och hitta / skapa dig ett jobb.

    " Hur som helst är det här med politik bara en massa snack tills man inser att killen på gatan likt förbannat sitter där vara sig det är en blå eller pulserande röd regering. "

    Jo tyvärr kommer det alltid finnas folk som hamnar utanför systemet men det får vi absolut inte acceptera. Inte i ett land som Sverige. Sen är i alla fall jag stensäker på att killen på gatan kommer ha klart fler likar om den här så kallade regeringen får fortsätta en period till.

    Dave: Fortsätt skriva om sånt som upprör! Fortsätt prata om sånt som upprör. Påverkar du en person har du vunnit mycket.

    SvaraRadera
  5. Tack för din kommentar Färne. Jag blev mycket glad att du kom med din syn på politik, samt snack kontra handling. När det gäller det här om att gå med i frimurarna för att påverka samhället så anser jag dom vara irrationella och religiöst kristna... så nej tack. ;)

    Konkret så försöker jag att leva som jag lär, samt att föregå med vad jag tror är ett gott exempel. Att gå på A-kassa eller försörjningsstöd är inte att tynga ner samhället, utan ett skyddsnät så du kan försörja dig om du blivit arbetslös. Som tidigare konstaterat så är en arbetslöshet på ungefär 4% eftersträvnadsvärt här i Sverige (under det rådande ekonomiska systemet), så det är bara bra att folk är arbetslösa... men jag önskar människor såklart en försörjning och samhällsinsats som de känner är meningsfull.

    När det gäller "Survival of the fittest" så stämmer det... men jag har förmåga till både empati och sympati, så jag förstår att jag blir hjälpt av att hjälpa andra som är i en sämre situation än vad jag är i. Jag skulle nämligen lika gärna kunna ha blivit född in i deras situation.

    Alla vinner på att reflektera, problematisera och aktivt ta ställning ideologiskt. Någonstans långt inne i mig så känns det intellektuellt hederligt att göra det... och jag anser det vara eftersträvnadsvärt. Annars skulle det vara svårt att se någon vits med den så kallade "demokratin".

    SvaraRadera
  6. ...på tal om ideologi som religion.

    Religion baseras oftast på antaganden som absolut inte har med empiriska underlag att göra. Vi skulle kunna kalla det premisser utifrån vidskepliga föreställningar. Ideologi handlar primärt om hur man bör göra för att nå det som man anser bör råda, och detta utifrån premisser som inte är av vidskeplig karaktär. En ideologi bör därmed kunna vara fristående från premisser som behandlar sådant som vi inte kan undersöka. Däremot så förekommer värderingar av vad som är eftersträvnadsvärt både i religion och ideologi.

    SvaraRadera