12 september 2009

Testresultat: Spotify i Iphone - En vecka senare

Nu har jag använt Spotify i en vecka och jag är riktigt nöjd med hur det har fungerat. Visste finns det lite småsaker man vill se ändrat i gränsnittet, men i stora lag finns det inte så mycket att klaga på. Den gör det den ska göra och den gör det bra.

Det som jag stört mig mest på är som sagt att Iphone inte kan låta Spotify få köra applikationen i bakgrunden och därmed omöjligt att surfa samtidigt som man lyssnar på musik (För att göra det måste man Jailbreaka telefonen och köra programmet backgrounder).


Resultat Spotify i Iphone:

Allmänt:

Det blir väldigt sällan avbrott i musiken när det streamas. Även hemma hos mig där min uppkoppling är svajig lyckas den hålla sig vid liv.

Det är svårt att höra någon skillnad på musiken som streamas (160 kbit/s) och på musiken som ligger lokalt som mp3:or på min Iphone.

Spotify fungerar även att streama med endast gprs-uppkoppling men då får man räkna med att den hackar till lite nu och då. Väntetiden för att spela en låt har i genomsnitt legat mellan 0.5 till 1 sek i fördröjning.


Batteritid:

Spotify streamat över WLAN:et (skärm i vila) ger dryga 8 timmars speltid
vilket motsvarar batteritid på lite över 12% per timma.

Spotify streamat över 3G med WlAN:et avstängt (skärm i vila) ger
lite över 8 timmars speltid vilket motsvarar batteritid på 12% per timma.


Datatrafik:

Spotify streamar med ~
160 KBit/s över 3G vilket motsvarar 20 KByte data per sekund.
Tidsperiod Datamängd i megabyte (1 MB = 1024 Kb)
1 minut = 1.175 MB
3 minuter = 3.52 MB <- En vanlig längd på en låt
1 timme = 70.5 MB
5 timmar = 353 MB
40 timmar = 2820 MB (2.75 GB) <- En arbetsvecka
165 timmar = 11632,5 MB (11.3 GB) <- Arbetstimmar i snitt under en månad
248 timmar = 17484 MB (17.1 GB) <- 8 timmar per dag under en månad (31 dagar)
Med 3:s Iphone-abbonemang med 10 GB datatrafik per månad kan du lyssna på
7,3 timmar per dag om du endast lyssnar endast på arbetsveckor och
4,7 timmar per dag om du lyssnar varje dag.

Om du har passerat kvoten på 10 GB (operatör 3) stryps din uppkoppling från
upp till 6 mbit/s till 0.25 mbit/s vilken fortfarande är helt dugligt att köra
Spotify på (streamar med ~0.16 Mbit/s).
Alltså oroa er inte för bandbredden...


Enjoy!

6 kommentarer:

  1. Schysst med en uträkning för tid/mb.
    Däremot är det ju tragiskt att det är kvoter på mobilsurfen. Töntar.

    SvaraRadera
  2. Kung! Fuck yeah! Kung! Fuck yeah! Kung.

    Nu blev jag ännu mer peppad!

    SvaraRadera
  3. Efter allt ditt skrivande om Iphone så trodde jag att du visste att den inte är så haj på det där med multitasking. Men man kan ju i alla fall zooma i bilder genom att nypa på skärmen. ;)

    SvaraRadera
  4. skönt att det blev en htc hero för min del då, där kan man multitaska till oändlighet. Jag gillar också spotify på mobilen och mitt hetaste tips är att göra offlinetillgägliga playlists då ni har tillgång till wifi och sedan lyssna på de utan att streama en massa. som det verkar just nu så klarar jag mig på mitt billiga 0.5gb/mån abbonemang.

    SvaraRadera
  5. Tack tack!

    Jo har testat Spotify på andriod också och på heron. Spotify är lite snyggare integrerat med andriods gränsnitt. Saknar i spotify att offlineplaylist inte kan göras offline via 3g. =(

    för er som vill köra spotify i bakgrunden på iphone så är det bara att ladda ned pwnageTool och sedan köra backgrounder. nu går det att cracka upp till iphone 3g med os 3.1.
    3Gs fungerar ännu inte pga av att basbandet har uppgraderas. På you tube är det enklast att hänge med i hur det går rörande detta..

    http://www.youtube.com/watch?v=vmII1pU8ZTg
    http://www.youtube.com/watch?v=strxJVUGMkE

    I övrigt uppfattade jag htc hero som lite slö och jag själv skulle idag inte köra andriod först när Andriod OS 2.0 (Donut) släpps. (I veckan släpptes 1.6) De tuffa andriodmobilerna lär ändå inte komma först slutet av året eller nästa år så tills dess blir det iphone för mig. Men vill man ha friheten och stödja den tanken så är ju Andriod ändå rätt att köra. Samt mycket billgiare än att skaffa en Iphone.

    Om ni har andriod rekommenderar jag att ladda ned programmet Layar.. riktigt coolt augmentetreality baserat program. Fungerar bra i sthlm också.

    SvaraRadera