23 september 2009

MODO Hockey 2009/2010

Imorgon börjar Elitserien på riktigt och därför har jag gått igenom MODOs lag, spelare för spelare, så att alla ni kan ta del av mina hockeykunskaper. Det ska bli jävligt kul att få lite dramatik i vardagen igen och jag känner verkligen hur mycket jag har saknat hockeyn nu. Med tanke på fjolårets fiaskosäsong så känns det dock mer ovisst än någonsin. Hur tror jag då det kommer att gå för MODO i år? Vart slutar de i tabellen? Se nedan.

MÅLVAKTER

Niklas Svedberg
Det är helt rätt att satsa på unge lovande Svedberg och låna ut den eviga andremålvakten Zajkowski till Sundsvall. Nu är bara frågan hur många gånger han kommer att få hoppa in under säsongen – och hur det går för honom då.



Roman Malek (NY!)
Kan detta vara den nya Krizan? Jag vill gärna tro det men jag är ändå tveksam. Han känns lite för liten och old school jämfört med dagens monstermålvakter som kommer fram. Dessutom har hans räddningsprocent gått ner lite de senaste åren och ser lite mesig ut i ansiktet. Å andra sidan var det huvudtränaren Horava som låg bakom värvningen och Malek har även gjort en bra försäsong. Jag hoppas verkligen att Malek kommer att bli den trygghet som detta lag verkligen behöver efter fjolårets målvaktskaos.


BACKAR

Jens Westin
Jag fyllesnackade med Westin i våras och då var han tveksam till om han skulle få ett nytt kontrakt. Jag sa att jag brukar kalla honom RENS Westin och att MODO självklart skulle skriva nytt kontrakt med honom. Och så blev det. Jens kan mycket väl växa denna säsong och bli stabilare men något mer än en stabil elitserieback har han nog inte i kroppen. Dock har ett bra skott som han borde använda mer.


Mattias Timander
Elitseriens bästa back och tyngsta spelare. MODO måste skaffa ett stabilt förvarsspel igen för att man ska komma långt i år och då är denna herre viktigast. Ja, han är nog MODOs viktigaste spelare ur det perspektivet.


Tomas Mojzis (NY!)
Blir intressant att följa denna tjeckiska back. Verkar vara ganska rörlig och kunna göra en del poäng och han har mycket rutin från AHL och några få NHL-matcher. Men vad som står på CV:t spelar egentligen inte så stor roll, det kan bli flopp ändå, och det har man upplevt många gånger tidigare. Min förhoppning är ändå att han är duktig och blir en topp 3-back i laget.


Hans Jonsson
Snygg-Hasse hade en jobbig och skadefylld period i fjol. Han känns kanske lite gammal och lite trött men om han får hålla sig hel (vilket jag är tveksam till även om han snackar om hur bra han har tränat) så är han en extremt stabil back och med sin rutin (242 NHL-matcher, 438 elitseriematcher) betyder han oerhört mycket. Han bör också kunna näta ett antal gånger om han använder sitt skott mer. Hasse kommer att kämpa.


Stefan Espeland
En av många norrmän i dagens MODO och denna ungdom kommer direkt från J20-laget. Han ska ha ett grymt skott men jag är tveksam till om han är mogen till att ta en plats i laget. Han får se och lära istället.


Per Hållberg
Hållberg har i normala fall ett grymt spelsinne och åker mycket skridskor. Detta visade han dock inte mycket av ifjol men jag hoppas att han slipper problem med ljumskarna och kan visa vad han verkligen går för.


Daniel Sondell (NY!)
Från Löven ursprungligen och har gått hockeygym i Ö-vik. Sen har han varit och horat runt, men nu är han ”tillbaka” i MODO. Han spelade med suveräna Kenny ifjol och fick säkert en del gratispoäng genom detta (23 poäng ifjol) men med Timmy vid sin sida kommer han också att få chansen att vara offensiv och göra poäng, så får Timmy backa upp bakåt istället.


Alexander Bonsaksen (NY!)
En relativt ung norrmän som ska vara allround och spela fysiskt. Jag förstår dock inte riktigt värvningen av honom, han är tänkt som femte-sjunde back och MODO borde ha fler egna förmågor som ska få kämpa för en sådan plats. Bonsaksen lär dock ge järnet (annars jävlar) och kämpa.


Hannu Pikkarainen (NY!)
Både Henrik Sedin och Foppa har berömt denna finne. Han har tidigare matat poäng i Helsingfors och har varit väldigt duktig nu under försäsongen. Men allvaret börjar nu när serien sätter igång så det är upp till bevis. Kul dock om detta faktiskt kommer att bli en välproducerande back.



FORWARDS


Magnus Häggström (NY!)
Den unge Häggström platsade aldrig på hockeygymnasiet och har harvat på i division 3, 2 och senast 1:an med KB65. Där gjorde han så bra ifrån sig att han fick ett tryout-kontrakt med MODO som nu har resulterat i ett tvåårskontrakt. Och nu ska han få spela i samma kedja som #21. Snacka om dröm. Kanske en late bloomer men min förhoppning är att han i längden ska kriga som en galning i fjärdekedjan och vara jobbig. Sådana spelare är viktiga.


Per-Åge Skröder
Chef Skröder vann både poäng- och skytteligan ifjol men detta skedde ganska obemärkt och media verkar inte ta så mycket notis om detta. Inför seriestarten snackas det heller inte så mycket om fastän han har varit extremt produktiv tre år i rad i MODO. Han är dessutom inte helt beroende av Susse och gör mycket poäng när inte supercentern är vid hans sida. Skröder är en av elitseriens absolut bästa forwards. Han är inte bara en grym målskytt, han är även aggressiv och en jobbig jävel att möta och en grym tacklare.


Thomas Enström
Köttbullen kämpade på bra ifjol med sin energi och skridskoåkning och hann med att göra lite poäng. Hans inställning gör att han kommer att växa ytterligare i år.


Marco Tuokko
Den skelögde finnen värvades till MODO för att han är en jobbig jävel att möta. Han ska kämpa på och tacklas och reta gallfeber på motståndarna. Detta gick inte så bra ifjol eftersom han bröt fingret och sedan krånglade ljumskarna. MODO skulle sedan sälja honom men fick honom inte såld och när Tuokko har visat jävlaranamma i sommar har MODO bestämt sig för att behålla honom. Det är helt rätt tycker jag för MODO behöver verkligen denna typen av spelare. Man ska komma ihåg att Marco tidigare har blivit framröstad till en av de absolut jobbigaste spelare att möta på isen - av spelarna själva. Och då tror jag att det bara var Ledin, Jämtin och Ward som låg före. Näe, får Marco Tuokko vara hel och hittar sin roll kan han göra mycket nytta i år.


Andreas Salomonsson
Min favorit och något av MODOs hjärta och själ. När det går bra för laget brukar Salle kunna spruta in mål men när det går dåligt kan han sura till ordentligt. Men trots sin ålder (äldst i laget) gör han alltid mycket poäng och är ofta underbar att skåda med sin skridskoåkning. Och när han surar till och ger snorungar som Jämtin sin mörka blick njuter man också. Salle rules.


Tim Weber
Duktig ung Schweizare som är upplockad från J20 där han har gjort mycket poäng. Han lär dock få svårt att ta plats i laget men är ett namn för framtiden.


Oscar Steen
Oscar var kanske den som underpresterade mest förra säsongen och jag var inte direkt ensam om att vilja kicka honom. MODO-ledningen har dock trott på honom och under försäsongen har han varit så bra att han verkar mogen att ta över centerrollen för andralinan. Jag hoppas att han hittar självförtroendet igen och växer denna säsong.


Niklas Sundström
Jag läser sportbilagor och artiklar och snubbar som nämns som Elitseriens toppnamn är Tony Mårtensson, Johan Davidsson, Frölundas hemvändare och Marcus Nilsson. Alla har tyvärr fel, Elitseriens bästa spelare är Niklas Sundström. Det är få som spelar så smart och elegant som Susse. Det defensiva har han slipat på i tio år i NHL (t o m Gretzky har sagt att Sundström är en av de bästa spelarna han spelat med) men Susse har också visat vilka extrema offensiva kvaliteter han har. Och när han även har lagt av med att säga ”domarjävel” till domarna så har han växt ytterligare. Orosmomentet är definit skadeproblemet och jag hoppas verkligen att han får vara skadefri, men jag är tveksam. Susse betyder hursomhelst extremt mycket för MODOs eventuella succé i vinter.


Kristian Forsberg (NY!)
En norrman? Det var som fan. Har spelat VM för Norge de tre senaste åren och det är väl alltid något. Ska vara en lovande och allsidig center/forward och har fått en del lovord under försäsongen. Han kommer att kämpa på i tredje-fjärde-femman och förhoppningsvis göra nytta.


Josh Green (NY!)
Ny kanadensisk snubbe som på förhand ser oerhört intressant ut. Han är stor och stark och ska vara nyttig både defensivt och offensivt. Har blivit hyllad av både sedinarna och Markus Näslund. Min förhoppning är att han tar en självklar plats i andralinan och blir en producerande snubbe tillsammans med Salle och Steen som lekkamrater.


Andreas Molinder
Folk har sagt att han har potential att bli den nya Svartvadet men han har inte alls samma egenskaper. Jag har svårt att se hur den tystlåtne och försiktige Molinder ska kunna växa i MODO. Han väger dessutom för lite, endast 77 kg. Överraska mig!


Mats Zuccarello Aasen
Supertalangen skulle komma till MODO för att se och lära men överraskade stort och var en av Elitseriens bästa och absolut mest spektakulära spelare ifjol. Synd bara att han blev skadad för annars hade han varit med och konkurrerat om att vinna poängligan. Så jävla bra är han. En trollsnubbe och lirare som det finns extremt få av i Elitserien. Han har samlat på sig lite erfarenhet nu och vet vad som väntar.


Per Svartvadet
MODOs meste kapten genom tiderna och en elegant spelare som hade, som så många andra, en svag säsong ifjol. Känner jag Svarten rätt är han ute efter revansch i år och kommer att visa betydligt mer vilja denna säsong. Hans ledaregenskaper betyder oerhört mycket men det gäller att han även producerar och tar för sig på isen. I mina ögon perfekt för att leda tredjefemman.


Bonus:
Peter Forsberg
Ja så var det ju det här med Peter Forsbergs comeback. I våras hade jag extrema förhoppningar efter allt positivt snack och Skelleftematchen visade vilken gud han är men sedan blev det ju bekant fiasko igen. Jag gav därför upp då och ser detta som en ren bonus. Det ska bli förbannat kul att se vad han kan göra imorgon och på Hovet när man, förhoppningsvis, får se honom live. Jag hoppas verkligen verkligen verkligen att foten håller denna gång (även om jag inte tror det egentligen) och att han får för sig att han ska spela med MODO resten av säsongen. Två önskningar där som känns nästan omöjliga alltså.


Sluttabellen
Ja hur slutar Elitserien säsongen 09/10? Jag tänkte ge mig på en chansning och i cp-jämna Elitserien kan man gissa hur fel som helst. Men jag kommer iaf inte att vara lika kass som Wikegård som gissade att MODO skulle komma sist när de vann SM-guld. Här är i alla fall mitt tips på hur Elitserien kommer att sluta.
HV 71
Frölunda
Linköping
Luleå
MODO
Färjestad
Djurgården
Skellefteå
Timrå
Brynäs
Södertälje
Rögle

10 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. Väl talat! Håller med om mycket, Marco är en viktig spelartyp som behövs. Och Svarten i en 3e lina känns väldigt aktuellt, innebär också att det är dags för Steen att visa framtassarna i år, kanske lättare nu med lite bättre omgivning i hans kedja? Tror för övrigt att Espeland kommer att lånas ut. Tabellen, Lule har helt klart ett väldigt intressant lag, men av någon anledning är jag tveksam..dessa antites i fbk som typ är profillösare än på länge skall bli intressant att skåda. Tror ev att Lule och FBK kan byta plats i tabellen, skräll hit, skräll dit.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  4. En inte helt otrolig tabell faktiskt. Jag tror dock, trots den enorma dräneringen på spelare, att FBK kniper en top-tre till slut. Hockeysverige gör samma misstag som de gjorde förra året och tippar att Färjestadsbk ska bli ett mittenlag. De har de inte varit sen 99/00 och lär inte bli det i år heller. MoDo kan verkligen sluta lite var som helst. Jag rankar dem som femte, sjätte bästa lag i år. Mycket hänger ju på gammstöken och målvaktsduon. Josh Green och Pikkarainen blir lyckade, Foppas fot håller, FBK ligger 7:a just innan jul men slutar trea och KUK åker ut slutspelet i kvartsfinal.

    SvaraRadera
  5. Jo, jag är faktiskt övertygad om att FBK kommer att bli ett samspelt lag i år. Jag placerade FBK efter MODO för din skull ;). Nä, man ska aldrig underskatta lila! MODOs placering placerade jag lika mycket med hjärtat som med hjärna. JAg tror det bli nånstans mellan 4:e och 8:e plats, så jävla osäker är man ju.

    SvaraRadera
  6. Undra om Freddan ringde Zacke i Sundsvall igår kväll... ;)

    SvaraRadera
  7. Då hade matchen slutat 2-10, zacke suger kuk. Malek var stabil och lugn i större delen av matchen. Tyvärr skulle han ha tagit de två sista. Men men.

    SvaraRadera
  8. Sondell är en seg kille. Helt ofysisk spelare Är dock bra på transportera puck och duglig spelförståelse och skott.

    SvaraRadera
  9. 15 h till Foppa i Kinnarps arena.

    300 h tills han lirar i samma kedja som Bäckström och Ovejkin....KUNG

    SvaraRadera
  10. Jag hoppas på MODO. Foppa är outstanding.

    SvaraRadera