26 maj 2009

Paradise Lost + M

Jag kom hem från Färne för ett tag sen. Vi har umgåtts, druckit öl och lyssnat på hans bad sounding stereo. Och så tvingade jag honom att sätta på låten Symbol Of Life från skivan Symbol Of Life med superbandet Paradise Lost. Och då fick jag rysningar.

Som ni kanske vet är jag ett stort fan av bandet Paradise Lost och har varit det sedan jag började lyssna på bandet 1993 och skivan Icon. Det känns faktiskt riktigt bra att vara en PL-nörd eftersom ni andra fetfyllasmackebonkar inte är det, inte i närheten av samma nördfan som jag är åtminstone. Jag har extremt stor respekt för den musikaliska utveckling Paradise Lost har genomgått och allt de har vågat sig på genom deras långa karriär. De har lirat allt från tung döds på första plattorna till 1999 års nästan helt elektroniska Host. Sedan började vändningen och gitarrerna började komma tillbaka på Believe in Nothing-plattan och sedan dess har de blivit tyngre och tyngre igen. Bäst kan man nog beskriva deras musik som gothic metal, fast det låter nästan lite löjligt. Skit samma!

Jag hade tänkt att lista mina favoritvideos med Paradise Lost likt jag gjorde på ett Thåström-inlägg men detta blev lite omständigt och när jag hittade följande video så kände jag ”fuck it”. Istället vill jag dock att du spanar in denna video som på ett fantastiskt sätt visar vilket fantastiskt band Paradise Lost är och vilken utveckling de har haft. Här får man musik från hela deras karriär. Är du ett dugg intresserad av bra musik så skall du genast titta på detta. Så snälla, snälla, snälla titta på denna video och förundras!



Paradise Lost har långtifrån lagt ner att släppa skivor och är på gång med en ny skiva som ska släppas i september. Denna skiva ser ut att bli extremt intressant, av flera olika anledningar faktiskt:

- Skivan är inspelad i Örebro av alla ställen

- De lirar för första gången sjusträngat för att de ska kunna stämma ner riktigt ordentligt

- Enligt Close-Up-intervju growlar Nick på nya skivan. Det har han inte gjort på snart 20 år!

- De har lagt ner Rhys Fulber som producent som de har haft de senaste tre skivorna. Inget ont om Rhys egentligen men med nya producenten Jens Bogren tror jag inte att ljudbilden blir lika polerad

- Nick har (lite ironiskt men ändå!) beskriv nya skivan som ”Music to be murdered by”.

Sammantaget från detta så känns det helt klart som att den nya skivan kommer att vara tung som attan. Jag är sjukt peppad. Nedan finns en intervju och två typer av in the studio-klipp från tiden i Örebro. Fuck yeah!







Kultfakta
Paradise Losts gitarrist Greg Mackintosh inspirerade mig en gång i tiden att klippa håret lite spretigt och färga håret svart efter att jag såg promobilder på honom med sådan frilla.

Metallica
Sen måste tilläggas att det är sjukt coolt att Metallica har lirat låtar som The Small Hours (!), Trapped Under Ice, Outlaw Torn, Phantom Lord, Holier Than Thou och Dyers jävla Eve nu på slutet. Metallica, världens bästa band.


2 kommentarer:

  1. Käften! Blogger jävlades och jag fick hålla på att fixa och trixa lite för att det skulle se bra ut.

    SvaraRadera