27 maj 2009

Skivåret så här långt

Ser ut att bli ett riktigt bra skivår i år så jag tänkte lista lite intressanta skivor som har kommit än så länge och ett par skivor jag ser fram emot.

Bra skit än så länge:

Big Business - Mind The Drift
En ny medlem men fortfarande samma groove.

Dälek - Gutter Tactics
Alternativ hip-hop, industrial hip-hop, kalla det va du vill men bra är det.

Isis - Wavering Radiant
Isis fortsätter att gå åt sitt eget håll.

Khanate - Clean Hands Go Foul
Sista skivan av denna supergrupp.

Kongh - Shadows Of The Shapeless
Smålänningarna är tillbaka.

Kylesa - Static Tension
Varför har inte alla band två trummisar?

Mastodon - Crack The Skye
"Mjukare" än vad jag trodde att den skulle bli men fortfarande snuskigt bra.

Sunn O))) - Monoliths And Dimensions
Mörkrets mästare är tillbaka.

Venetian Snares - Filth
Ett år utan en Snares-skiva finns helt enkelt inte...


Kommande skivor:

Baroness
Släpper ny skiva i höst, kan dom göra ett nytt mästerverk?

Totalt Jävla Mörker - Söndra och Härska 090612
Kan norrlänningarna toppa sin självbetitlade skiva?

Vilka skivor har jag glömt/missat och vilka ser du fram emot?

11 kommentarer:

  1. Grymt! Tack för skivtipsen! Personligen tycker jag att skivåret so far har varit jävligt tråkigt. Det beror mycket på mig också eftersom jag har mest lyssnar på äldre musik som t ex Judas Priest. Men sen är jag inte såld på vare sig Isis senaste eller Konghs senaste (har dock lyssnat för lite) heller. Och Crack The Skye är ibland, beroende på hur jag känner för stunden, lite av en besvikelse. Faktiskt.

    SvaraRadera
  2. Skivåret ser riktigt jävla grymt ut. Crack The Skye är Mastodons bästa. Isis nya är överjävligt bra och just nu sitter jag och lyssnar på Anti-flags senaste platta och den känns... snortight. Punkrock när den är som bäst. Sen smäller det rejält i höst när Alice In Chains släpper sin platta. Där har vissa (Duff McKagan bl.a) Gått så långt som att påstå att det är den bästa skivan som släppts på över tio år.

    Det ser med andra ord riktigt bra ut. :)

    SvaraRadera
  3. Håller inte alls med om Mastodon, men smaken är som baken!

    SvaraRadera
  4. å inte en jävel av dessa band kan man provlyssna på spotify .. =)

    SvaraRadera
  5. Dälek, Isis och Mastodon finns iaf...

    SvaraRadera
  6. Nya Switchblade kommer mosa allt motstånd. Bitter tyngd deluxé. Släpp 090909.
    Nya Kongh tycker jag är tip-top. Fina mustiga riff och David gör en högst angenäm sånginsats. Stora tummen upp där. Kommer definitivt hamna på top 5 2009.
    Ser fram emot nya Totalt Jävla Mörker också. Utlovad utökad disharmoni och doom bådar högst gott.

    SvaraRadera
  7. Jag Wikipedade på denna Lidén och fick fram följande:
    "Karl Daniel Lidén is a drummer and music producer from Sweden. Lidén was the drummer for Dozer, Demon Cleaner and Greenleaf. He currently has a solo project called Vaka"

    Han skriver också på bloggen http://karldanielliden.blogspot.com/ där han bl a ger studiorapporter på hur det går i studion med Switchblade.

    KUNG!

    SvaraRadera
  8. Guilty as charged! Jag blev själv rätt paff/en smula smickrad då jag såg att nån tagit sig tid att plita ned en Wikipedia-artikel om undertecknad.
    Yes, slutmixen på kommande Switchblade ligger alldeles runt hörnet dessutom.

    Essentiellt tillägg på kommande plattor: Converge. Kommer bli grejer det..

    Trevlig blog förresten - tummen upp!

    SvaraRadera
  9. Oh, en ny Switchblade låter ju trevligt. Kan TNO få två skivor på en top 10-lista tro?

    SvaraRadera
  10. Det tror jag är högst möjligt, materialet är top notch. Bittert, vresigt och tungt så inåt helvete. Masteringsdags på onsdag nästa vecka. Göööött.

    SvaraRadera