10 april 2009

SM-Guld och en klubb som mår bra!

Oj oj oj så sjukt hysteriskt nervöst det var men det gick vägen. Sagan fick ett sagolikt slut, jag har fått uppleva den bästa veckan i mitt hockeyliv och nu sitter jag här i Malmö och försöker smälta intrycken. De är många och de kommmer vara med mig i många många år. Jag snackar givetvis om SM-finalspelet och de två matcher FBK vann i tisdags och i onsdags. Jag var på plats i LLA för första gången i mitt liv och jag tror inte man kan begära mer av en besök än de jag fått. Färjestads BK vann två högdramatiska matcher mot HiV-71 från sveriges Jerusalem och säkrade sitt åttonde SM-Guld. Det femte sedan 1997 och det tredje på tvåtusentalet. Man gör det dessutom genom att endast tappa en enda match i slutspelet. Totalt vann man 12 av 13 matcher och det saknar motstycke än så länge. Man har helt enkelt varit landets bästa lag. I alla fall under senare halvan av säsongen. Den första halvan gick klart sämre men å andra sidan hade man väl elva nya spelare i truppen från sex olika länder, varav ett par dragits med en hel del skador, så att det skulle räcka med en handfull betydelselösa matcher på försäsongen för att få ihop bygget kan ingen med lite hockeyvett i skallen ha trott.

Jag tänkte lämna guldsnacket där och fokusera lite på framtiden, och vara lite extra dryga i dessa modo-kris-tider. Färjestads BK är inte bara landets bästa hockeylag just nu. Man är dessutom en klubb som har stor respekt med sig i hockeysverige och som i år visat att man mår riktigt riktigt bra. Trots alla så kallade proffstyckares snack om hög svansföring, inavel och svågerpolitik (Det borde lämnas in ett antal uppsägningar till diverse tidningschefer på tisdag tycker jag). Jag ska dra några exempel på detta.

Marcus Paulsson kommer från ett riktigt sagrat och enormt misskött Malmö där det handlat om att vinna eller dö under hela säsongen. Malmö Redhawks modell 2008/2009 var ett sjukt skepp. Ett skepp som får regalskeppet Vasa att framstå som världens mest stabila båt. Han och ett knippe stjärnor till blir mer eller mindre utkastade ur klubben (Percy sa flytta annars dör klubben.) men när han väl kommer till FBK så funkar allt perfekt. Från första nedsläpp visar han en vilja och en inställning som är helt beundransvärld. MoDos egen Ecke borde skicka en DVD med Paulsson till Piere Hedin och Svartvadet.

Dick Axelsson. Påstods vara en diva i DIF och fick tillslut inte ens träna med A-laget utan skickades till juniorerna. Det kan man kalla frysbox. Några telefonsamtal senare, bland annat mellan Detroit Redwings europascout och Peter Nordström så landar Dick i karlstad, får Norda som mentor och resultatet lät inte vänta på sig. Dick har varit fullkomligt lysande och är en stor anledning till jag jag nu varit guldyrig och full i två raka vardagar. Det bästa är att han vill stanna. Han är under kontrakt med Detroit men anser sig själv inte vara redo för NHL än utan han vill stanna i Färjestad en säsong till. Det säger väl en hel del om klubben. Kom till oss, vi vet hur man tar han om unga lovande spelare. Bli inte förvånad om ni får höra ramsan "Våran Dick är störst i hallen" även nästa år.

Det finns även fler exempel om man tittar till andra spelare. Jonas Gustavsson har på två år gått från helt OK allsvensk målvakt i AIK till seriens överlägset bäste, rekordhållare och, om inte BÅ får slag, VM-målvakt och nästa år är han en NHL-målvakt. Tacka bland andra målvaktsgurun och demontränaren Granqvist för det. Just denne Granqvist är en anledning till att Henrik Karlssons uttalande om att det är en dröm för varje målvakt att få spela i Färjestad. Visst var ni peppad på denne Karlsson? Tror att Modo säkerligen kunnat matcha FBKs lön där. Men lön är inte alltid allt.

Vi har även lyckats värva Timrås Johan Andersson och SAIKs Fredrik Lindgren i konkurrens med flertalet andra klubbar och om man ska tro aftonblaskan så är även Sanny Lindström klar. Tunga namn till en redan tung trupp.

Att vi dessutom även säkrade CHL-mästarbacken (2+2 på 7 matcher) Severin Blindenbacher är ju inte dåligt det heller och ett bevis på att varumärket Färjestads BK är starkt även i Europa.


Nu ska jag ta och kolla in den femte finalmatchen igen på min dator och se hur en av sveriges absolut största hockeyspelare får det enda slutet värdigt honom. Kung...nej GUDEN Jörgen Jönsson får avsluta sin enorma karriär med ett femte SM-Guld. Kan en spelare få ett mer värdigt slut?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar