05 oktober 2008

Helgsnack

Hockeymatch i lördags. Färjestad vs MODO - 1-3. Jag köpte matchen och såg via nätet (Mange var uppe i Ö-vik och bokade bröllopslokaler så jag hade inget val) och det funkade förträffligt. Tidigare säsonger har det funkat lite si och så men nu flyter det perfekt. Matchen då? En gedigen bortavinst och kanske den mest välspelade matchen hittills i år. Av någon anledning har MODO lätt för Färjestad nuförtiden. Börjar de bli gamla? Är Jörgen för rödhårig och sur? Håller Loob på att driva sin klubb i fördärvet? Nä, det tror jag inte. Färjestad har ju ändå spelat bra so far under säsongen. Märkligt dock att det var så lite folk i Löfbergs Lila Arena. 6100 personer – det är värdelöst. Vad klagar publiken på? Perfekt upplägg ju – lördagsmatch, MODO Hockey som motståndare osv. Är de bortskämda? MODO-klacken, som bestod av högst 20 pers, hördes lite då och då under matchen. I övrigt var det ganska tyst. Tragiskt!


Såhär glad blir man när man spöar Färjestad

Hursomhelst, det ser förbannat bra ut för MODO, vi har mycket mer fart och fläkt och stabilitet än förra säsongen och snart kommer också Yetman. Och Salle, om han bara blir kvitt ljumskproblemet. Salle är i sina bästa stunder MODOs bästa spelare. Han kan fixa SM-guld med en hand t ex. I love him. Kul förresten att Tobias Forsberg har spelat bra de två senaste matcherna. Jag har dömt ut honom men det kan bli något av honom ändå. Jag tror det dock blir den klassiska bänken när de två andra nämnda spelarna kommer tillbaka. Tyvärr. Kul dock att Werner fick sätta sitt första mål. Nu har björnen vaknat. Passa er! Och förresten - det är bögit med lila.

Jag och Linn bjöd in Shaken med fru igår på filmkväll. Valet föll på Iron Man (HD!). Vad kan man säga? Sjukt snygg och underhållande. Men jag hade väntat mig lite mer ändå tror jag. Shaken hade ju peppat upp filmen så mycket så jag trodde den nog skulle vara någon nivå bättre. Men klart sevärd. Och som sagt – film i High Definition är the shit! The shit! Roligaste i filmen tyckte jag dock var att Tom Morello är med. Japp, den där crazy gitarristen från RATM ni vet. Han spelade en terrorist. Och var sig lik. Och han har precis släppt en ny skiva med sitt soloprojekt The Nightwatchman. Förra skivan var the shit så jag måste lyssna på den nya också.

Och på tal om ännu mer film, jag och Linn såg Wall-E på Heron City-bion ikväll. Som ni kanske vet så är jag inte ett särskilt stort fan av tecknade/animerade filmer men recensioner och imdb-betyget gjorde att jag fick lov att dra och se den ändå. Mest för att se om den verkligen är så bra. Och jo, det är den. Mycket fängslande film. Vacker, rolig, sjukt snyggt animerad och med fantastiska karaktärer. Men mest av allt gillar jag den för att den var så sorglig. På ett fint sätt ni vet. Och den har ett fint budskap också. Klart sevärd! Gå och se den!


Senaste CUM måste nämnas. Världens bästa tidning ni vet. Och senaste numret är suveränt som vanligt, först och främst av två anledningar: det snackas mycket om Death Magnetic (Danko hyllar den bl a!) och man får följa med Pain på turné i Vitryssland. Man borde vara van vid att läsa sjuka saker om denna Peter Tägtgren men denna artikel tar priset. Jag antar att det beror mycket på Martin Carlsson också som ju har en tendens att beskriva allt lite för detaljerat. Men det är en sjukt fascinerande läsning. De spyr ut soppan på lyxrestaurang mitt framför middagsgästerna, pissar i håret på varandra (av misstag men va fan ändå!), och spankar rumpan på varandra tills de börjar blöda. Och så fortsätter det i hela artikeln. KUNG! En massa trevliga bilder finns för övrigt att spana in från dessa nämnda händelser på closeupmagazine.net.


Och på tal om ännu mer kung. Imorgon ska jag, Shake och Jr se Peter Dolving och Co live på Nalen här i Stockholm. Jag förväntar mig att måndagsmoshen kommer att vara den bästa hittills i år. Jag är sjukt peppad. Redogörelse för konserten kommer givetvis upp så fort som möjligt. Självklart vill jag berätta vad ni icke-Stockholmsbor (och ni som bor i staden men ändå bangar) missar.

Jag har suttit på MSN nu här under kvällen och snackat med Bone (ni vet han som hade en del att säga till om angående Loudness-diskussionen i inlägg nedan). Vad har vi snackat om? Death Magnetic och Metallica förstås. Han gillar ju inte Metallica särskilt mycket och ser de som ett dussinband och har svårt att fatta hur jag och Kriz kan älska bandet så mycket. Men jag gillar att diskutera Metallica med folk som inte gillar bandet. Det är viktigt och det kanske gör att jag ibland kan se musiken från lite andra synvinklar. Och Bone i det här fallet har ofta en del vettiga åsikter men i det här fallet är han kass. Han sågar Death Magnetic men har bara hört två av låtarna! Vad i helvete, det är fascinerande att ha så starka åsikter om en skiva utan att ens ha hört igenom den. Kasst säger jag. Pung, kom tillbaka och diskutera när du iaf har lyssnat igenom skivan! Visst, jag är jävligt partisk när det gäller Metallica och har svårt att se hårdrockskungarnas brister men frågan är vem som i detta fall har mest förutfattade åsikter?

Nä, nu är det läggdags. Hörs.


Nä, det är det inte alls. Jag ska avsluta med att skriva något som säkerligen låter lite rasistiskt för några. Jag blir förbannad på alla jävla invandrarkids som ska spela musik i sina mobiltelefoner. Nä, de använder inte hörlurar utan spelar upp musiken i de små högtalarna. Hög volym också. Och det skränar. Och de tror att de är coola för de lirar sin värdelösa hip-hopmusik och får uppmärksamhet. Vad i helvete, hur blir de uppfostrade egentligen? Jag blir helt tokig på detta och irriterar mig flera gånger i veckan ty det händer lite då och då när jag åker tunnelbana eller buss. Idioter. Lägg ner. Visa respekt.

4 kommentarer:

  1. Man skulle kunna säga att det som jag tycker är bra musik är den musik som jag önskar att jag hade skrivit själv. Vad gällande 'Tallicas nyaste så är det lite spontanriff här och där som jag tycker skulle ha varit roliga att få komma på... men knappast alla låtar. Har lyssnat mer på skivan nu, och håller fast vid att de borde släppt en mini-EP med spår 1, spår 9 och spår 10 (vill inte skriva ut de lama titlarna). Efter att ha kört lite DM-poppande, och sedemera slängt igång LOAD istället, så är det något som händer... plötsligt känner jag att detta är en fröjd för öra och sinnen. Vad kan det bero på?

    I Umeå är det främst ungdj*vlar i nedre tonåren som spelar skitmusik på mobilerna... och de ser ut att ha ett relativt nordiskt ursprung. Men det gör inget... dagen går oftast snabbare om man har något som man stör sig på.

    SvaraRadera
  2. Förra året var det jämt en 12-årig kille på linje 1 mot Umedalen som spelade HÖÖÖG jävla hip-hop genom högtalare kopplade till mobilen. Blev så jävla störd, men svensk som man är kastar man på sin höjd onda ögat mot grabben. Roligast var dock när en gubbe började hetsskrika "HÅLL KÄFTEN! HÅLL KÄFTEN!" åt honom.

    Värt att notera: Hip-hopkillen bytte skola och går i en av mina klasser nu...

    SvaraRadera
  3. Grattis till segern. Vårt målskytte klickar just nu, annars hade vi ledat serien och ni fått det betyligt hetare om öronen i lördags.

    Vad gäller publiksiffran är det riktigt illa just nu. Dax att sänka priset på biljetterna kanske. Visst är publiken bortskämt och visst är nyhetens behag över LLA lite över, Men man ska ändå kunna hålla ett snitt på över 7.500

    SvaraRadera
  4. Ja, det är faktiskt en kass publiksiffra. Färjestad ligger på femteplats på den totala publikligan so far. Ett lag som heter MODO Hockey ligger på andraplats, både totala (hemma+bortapublik) och hemmapubliktoppen. Det är fantastiskt. Frölunda går ju aldrig att bräcka ändå så.

    SvaraRadera