22 juli 2008

Ride The Lightning


Ride The fuckin’ Lightning. Jag har en totalpepp på den låten just nu. Haft det hela dagen och kan inte släppa det. Fy farao vilken grym låt det är – den har allt. Ride The Lightning var det första titelspåret som Metallica skrev (Kill ’em all har ju som bekant inget titelspår) och sen så kom MOP, And Justice och St. Anger. Inget ont om de senare låtarna (ok, St. Anger är inte ens i närheten av samma klass) men Ride The Lightning var ändå först! Introt är klassikt och texten likaså, bara de inledande textraderna tar musten ur mig:

Guilty as charged
But damn it, it ain't right
There's someone else controlling me

Den tuffa unge James sätter sig in i hur det skulle vara att sätta sig i den elektriska stolen. Den klassiska refrängen:

Flash before my eyes
Now it's time to die
Burning in my brain
I can feel the flame

Och så det dramatiska ögonblicket:

Someone help me
Oh please God help me
They are trying to take it all away
I don't want to die

James Hetfield!

Men det jag framförallt har fastnat för på den här låten på senare år (sen Roskilde 03) är Kirks solo. Dra åt helvete vilket solo det är. Kirk snackar ju själv om att ett solo på kommande Death Magnetic är upp till en minut långt men solot på Ride The Lightning är ju 1 minut och 30 sek och är Kirk Hammett när han är som mest klassisk. Jag älskar det där solot. Kan inte få nog av det.

Jag hittade ett klipp från årets Pinkpop-festival där Metallica lirar Ride The Lightning och det är hur bra som helst. Watch it!

Mäktiga ögonblick:
2:37 - James känslosamma ”Yeaah”!
4:00 - James headbangande!
4: 57 - Publikens nävar!
2:50-4:20 – Kirks Solo!


Who made you God to say, I'll take your life from you?

6 kommentarer:

  1. Fuck ja. Det där solot eller slutet i Fade to Black är troligtvis mitt favoritsolo. Kul att dom faktiskt spelade den under Damage Inc-turnén också fastän dom spelade den lite för snabbt då. Under St Anger-turnén kapade dom dock stora delar av solot. Extremt irriterande.

    Finns ju även en version på Frantic-singeln (?) där James sjunger "I forgot the fucking words" ist för If this is true, just let it be.

    SvaraRadera
  2. Hm, jag är osäker på om det är Roskilde Frantic-singeln eller den där feta Unnamed Feeling-EP:n. Jag tror på det sistnämnda men orkar inte undersöka det. Hursomhelst så är det häftigt!

    SvaraRadera
  3. Den sistnämnda är det. På Frantic-singeln sjunger han fel på "No Remorse":

    "Oh yeah, I fucked it up! War without end!"

    SvaraRadera
  4. Jag är trött bortom det mesta så jag såg hela klippet. Imponerande att han spelar en låt som han skrev, antar jag, som liten finnig fis med sådan inlevelse.

    Vad gäller låttexten så antar jag att du är en smula ironiskt när du använder uttryck som "musten". Eller?

    Ett svartklätt Metallica på en scen inramad av färgen rosa och ordet Pinkpop (What. The. Fuck?) känns lite knasigt, som om Sven-Ingvars skulle spela på Hultsfred kanske.
    Oj, det har dom visst gjort.

    SvaraRadera
  5. Haha, du spelar metal gear och du ser metallica-klipp. Vad har hänt. Liite ironisk var jag. Men ändå inte. Pinkpop må vara rosa men är metal

    SvaraRadera
  6. Vi glömde ändå nämna att Mustaine varit med och skrivit låten. Skulle vilja veta exakt vilka delar av låtarna han gjort, Horsemen, Jump, Ktulu, Ride mfl.

    Såg hela videon nu och fick ståpäls vid 4.00!

    SvaraRadera