31 juli 2008

Metal Gear Solid 2 - SPOILERS !!

------SPOILERS !!(i vit text)

I morse kl halv tre var det klart. Med blodet pumpande ur kroppenföll Solidus handlöst i marken. Arsenal Gear var oskadliggjord, The Patriots var framme ur dimman och Revolver Ocelot / Liquid Snake hade just tagit upp jakten på The Wisemen's Committee med Solid Snake i bakhasorn. Vad fan hände egentligen i det här spelet? Den lysande och härligt komplicerade handlingen skruvades upp sju varv till och efter att jag just fått reda på att de 12 i The Wisemen's Committee varit döda i över hundra år är jag i min förvirring bara säker på en enda sak. Jag har aldrig längtat så mycket efter ett Metal Gear som jag gör nu. Jag MÅSTE få veta hur det här slutar. Att sätta sig ner med del tre, som utspelar sig först i hela serien känns faktiskt lite besvärande. Jag vill ju veta vem som ligger bakom The Patriots. Kommer Snake få nita Liquid en gång för alla. Vad händer Ocelot och Octagon och så vidare. Jag vet att Raiden återkommer, men i vilken roll? (Trippelspelande cyberninja?) Frågorna är många och de lär bli fler. Det här är med andra ord delikat på alla sätt.


Om jag ska jämföra det här spelet med det första Metal Gear Solid så är det spelmässigt mycket bättre. Med introduktionen av den analoga funktionaliteten Dual Shock 2 har så kan nu Solid Snake (och Raiden) både gå och sikta med maskingevär. Irritationsmomenten är mycekt mindre (men de finns) och spelmässigt flyter allt på förvånansvärt smärtfritt. Storymässigt är det en liten annan sak. De första 4/5 - delar av spelet är lysande. Klart bättre än MGS1. Däremot känns slutet som en nödlösning på något vis. Som om Hideo Kojima tvingades knyta ihop säcken lite väl tidigt. Den sista delen av spelet är ett virrvarr av trista spelpartier (i rektum på Arsenal Gear) och en enorm mängd dialog. På tok för mycket för mig, sett till speltiden mellan dialogerna. Jag kan inte heller låta bli att känna mig en smula besviken på Metal Gear Ray. Detta som sades vara ett sjukt coolt anti-metal gear monster som skulle krossa alla världens varianter på REX. Sen går den missförstådda och komiskt tröga Raiden ut och piskar dyngan ur 6-7 stycken på ett par minuter. Då det nästan kostade Snake livet att mosa en enda REX. Nej jag hade föredragit en annan lösning där. (Ray vs Ray tex.) Men totalt sett är MGS2 fortfarande ett grymt bra spel.
Jag vet inte om jag sa nått om betyget till det första spelet men nu såhär i efterhand ligger det väl på en svag nia hos mig medans MGS2 får en stark åtta. Bättre gameplay men besvikelsen på slutet gör att jag dra av lite poäng.

Nu blir det öl och Hardcore Superstar ikväll och i helgen är jag ett med Naked Snake a.k.a. Big Boss. Året 1964 har aldrig känts hetare!

3 kommentarer:

  1. Underbart! Känner igen mig i typ allt du säger. Storyn blir helt cp på slutet men det är ju det som är den stora charmen i tvåan. Men jag lovar dig - det finns svar. Men Snake Eater är ett förbannat viktigt spel handlingsmässigt. På vissa sätt är det det viktigaste spelet av alla eftersom det förklarar varför mycket händer senare...

    Jag fortsätter att följa med spänning! Haha, jag kommer att tvingas att spela igeno alla liren jag också snart.. i tidsmässig kronologisk ordning då!

    SvaraRadera
  2. Har har du laddat ner Metal Gear Solid 4 database? En fet samling info med allt från tidslinjer till relationshistorik mellan alla karaktärer genom alla Kojimas spel. Det fina är att om man inte klarat av hela MGS4 så är information låst i databasen. Inga spoilers! Underbart!

    SvaraRadera
  3. Jamen helvete satan jävla helvete! Jag har ju nämnt denna überdatabas för dig tidigare. TRor jag iaf. Kolla msn-historyn. Hur bra som helst. Jag satt i två timmar i sträck och bara läste när jag tankade ner det första gången.

    SvaraRadera