28 juli 2008

Den svarte riddaren & Skåland!



Jag kom precis hem från bion efter att ha sett The Dark Knight. Mina förväntningar var skyhöga, speciellt efter all hype men mest eftersom Batman Begins var the shit. Nådde filmen upp till dessa extrema förväntningar då? Hm, inte riktigt, men nästan. Sluta läsa nu om ni inte sett filmen!

SPOILERS!
En jävligt bra film helt klart. Mörk och spännande med en inte helt enkel handling ändå. En ganska psykologisk film faktiskt. I like it. Bale är tuffaste Batman igen och hård som fan. Men hans basiga stämma som Batman irriterar faktiskt, eller förklaras det med att han gör till rösten för att ingen ska känna igen honom som Bruce Wayne? Heath Ledger tar som väntat över hela showen och är fantastisk. Han gör en helt annan tolkning av Jokern än Nicholson. Jokern är den ultimata terroristen; en livsfarlig galning som inte går att kontrollera och lyckas skapa stämning av totalt kaos. Fan vad bra! Det finns en scen där Batman försöker smocka fram info ur Jokern men han svarar med att Batman inte har något att hota med och Batman är maktlös. Jokern, den ultimata fienden. Jag rös några gånger under filmens gång eftersom jag bara tycker att det var så tufft och bra.

Men det finns ju några grejer att klaga på också (förutom Batmans överdrivna mörka stämma). Sista scenen med Jokern blev lite sådär ”jaha?”. Han överlever alltså men det känns som att det fanns ett annat slut först men att han fick leva pga vad som hände med skådisen. Eller jag vet inte.. men det blev så abrupt slut på nåt vis. Rachels död berörde mig i princip inget alls. Helvete liksom, Bruce Waynes secret lover. Eller beror det på att Maggie Gyllenhaal varken är särskilt superduktig skådis eller är skitsnygg? En annan grej som jag vill klaga lite på är Two-face. Först och främst så blev jag inte övertygad om Harvey Dents totala förvandling från den goda brottsbekämpande åklagararen Dent till snubben som ser blint raseri. Sen är jag faktiskt lite besviken på den make-up han får. Han ser ju för fan ut som Terminator. Och borde inte ögat ha spruckit också? Eller jag vet inte. Hade jag varit Christopher Nolan så hade jag försökt att göra det att det skulle se lite mer ”naturligt” ut. Fast å andra sidan kanske det ser ut sådär om man får brinnande syra i ansiktet. Hela slutet på filmen blev iaf en liten besvikelse. Jag trodde det skulle bli en värre final på det hela. Ett större klimax liksom. En total stegring till en extrem slutscen. Nu blev det inte riktigt så tycker jag.

Men summa summarum – jävligt bra!

SLUT PÅ SPOLIERS!



SKÅLAND!

Jag och Linn har varit på Åland i tre dagar (vi kom hem igår) och solat och badat och krökat tillsammans med Jonas och Marie. Marie (Nordins kombo) kommer från Åland och vi hängde i deras sommarstuga först och badade och rodde gummibåt och hade det härligt. Sen på lördagen hälsade vi på hos Maries föräldrar och drog in till Mariehamn där det var en niodagarsfestival som heter Rockoff. Självklart hade vi tajmat in så att vi var där på den avslutande kvällen och Hardcore Superstar headlinade. HS är, har jag insett, ett förbannat bra band och med en ny gitarrist så har de blivit bättre. De springer runt runt och ger järnet konstant och de börjar få en grym låtkatalog att välja låtar ifrån. Jocke Berg, som ju sångarn så lustigt heter, röjer som fan också. Respekt. De var så bra att jag insåg att vi borde försöka få igång Dirty Mischef på ett eller annat sätt igen. Rock är the shit. Sen blev det mer badande och solande och en massa inköp av sprit på vägen hem. Åland var the shit och jag hoppas att det blir något liknande i framtiden också.




2 kommentarer:

  1. Favoritscenen i Dark Knight är nog när han trollar bort pennan, så jävla bra.

    Håller med om din kritik speciellt Bale:s röst som kändes riktigt fjantig på vissa ställen.

    Men jag håller inte med om att Gyllenhaal är dålig, definitivt bättre än Holmes, se Secretary t.ex.

    SvaraRadera
  2. Men man ligger ändå hellre med Holmes än Gyllenhaal va?

    SvaraRadera