27 januari 2010

En lam jävla dag!

På tal om lärarutbildningen…
Just nu så går jag en av de pedagogikkurser som lärarstuderande måste plåga sig igenom. Denna behandlar… äh… jag vet inte ens vad den behandlar. Det är väl meningen att det ska ha att göra om samspelet mellan olika agenter i skolan, sociala interaktioner, etik i skolan och hur lärare skall förhålla sig till detta kontra sin profession… men det blir bara tramsigt! Jag vet inte om det är föreläsarna som är helt dumma i huvudet eller om de ser sig tvungna att ha en så tramsig framställning av allt bara för att mina kurskamrater inte fattar annars... vilket låter lite ologiskt… eftersom trams är svårt att förstå, om det ens går att förstå! Troligen så vet inte föreläsarna själva hur de ska nå fram med den kunskap de antas besitta. Både föreläsare och kurskamrater slänger sig med odefinierade begrepp och värderande ordalag och det är ytterst lite som är vidare sakligt eller smakbefriat. Inte konstigt att utbildningen blir undermålig… när den ändå egentligen borde kunna ge oss studenter något stimulerande och utvecklande.

På tal om ”våra ungdomar”…
Jag börjar störa mig på att människor i allmänhet verkar referera till unga människor idag som ”våra ungdomar”. Hör vi någonsin uttrycket ”våra medelålders” eller ”våra arbetslösa”? Om så, så verkar det vara snarare undantag än regel. Det verkar i mina ögon som att just ”våra ungdomar” är ett gemensamt intresse som vi alla har ett ansvar till medan övriga delar av samhället istället är av mer nyliberal form, dvs. att människor som individer själva bär ansvar för allt. På tal om nyliberala tankegångar… jag trodde att folket var staten, men nu verkar det mest vara så att staten skall uppfattas som ett ramverk som bara fungerar exekutivt vad gällande lagar, regler och ekonomiska intressen. Människans värde är sekundärt i förhållande till den privata vinsten. Detta är något som skolan borde ta efter, om man nu ska försöka att fostra eleverna utefter samhällets generella tendenser till normer. Alla är inte lika mycket värda… du är inte beroende av din omgivning… du är autonom och rår över ditt eget liv. Allt ansvar ligger på dig.

På tal om dagens låt…
Thrashbandet ”Metal Church” med låten ”Metal Church” från albumet ”Metal Church”:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar