06 januari 2010

Årets platta 2009 - Den sista nomineringsrundan.

Jag är nästan klar med min lista. Det är några platser kvar att fundera på men det mesta är spikat. Jag ser fram emot att läsa era listor efter den 10:e (?) och det blir nog som vanligt att jag lägger iväg en rätt stor beställning efter att jag fått se vad jag missat från 2009 års släpp. Här är min sista "batch" med nominerade plattor.

Fu Manchu - Signs Of Infinite Power
Fu Manchu är en grupp som alltid levererar och årets platta är inget undantag. Det låter Fu Manchu, det luktar Fu Manchu och hade jag kunnat äta plattan hade den garrat smakat Fu Manchu. Det är inte dåligt någonstans, än fast jag ibland önskar att man kunde gå ifrån det lite tyngre och grötigare sound man lagt på sig de senaste åren.

Kiss - Sonic Boom
Om inte det här är årets bästa platta så är det i alla fall årets överraskning. "Vi hade inte spelat in en ny platta om vi inte fått en så bra deal av Wall Mart" vill jag minnas att Gene sa och det verkar ju vara en anledning som funkat riktigt bra för det här är det bästa kiss gjort på många många år.

Strike Anywhere - Iron Front
Strike Anywhere står som vanligt för en rak, enkel och trallvänlig punk. Årets platta är inte deras bästa men med tanke på en enormt höga nivå bandet faktiskt håller så är det inget som behöver vara dåligt. Tvärt om, jag kan inte se att en normal platta från Strike Anywhere skulle vara utanför en diskussion gällande årets bästa skiva.

La Coka Nostra - A Brand You Can Trust
Everlast/Mr White, Ill Bill, DJ Lethal, Danny Boy och Slaine. Så stavas en av hiphopens kanske tyngsta supergrupper någonsin. Och med plattan A Brand You Can Trust visar La Coka Nostra vart skåpet ska stå. Det här är tungt, hårt, svängigt och bitvis politiskt på samma gång. Och det är en av de bästa hiphop-plattor jag hört de senaste fem, sex åren.

2 kommentarer:

  1. Jag visste att Nordins konstiga Datumformat ("20/1-10") skulle ställa till problem!

    Men jag tydliggjorde detta som kommentar på Nordins inlägg och skrev såhär:

    - 21 Januari 2010 ska vi har skrivit klart våra listor och mejlar till Nordin.
    - 22 januari 2010 kommer Nordin att publicera vår gemensamma lista utifrån respektive mejllista.
    - När den gemensamma listan är publicerad så är det fritt fram att lägga upp sin egna lista med motiveringarna.

    Det är efter 22 januari som du får se fram emot att läsa våra listor.

    Förresten, jag trodde du skulle missa Kiss och jag tänkte kissa på dig då. Men den ser ut att komma högt upp för dig. JÄ!


    s

    SvaraRadera
  2. Det var mitt minne som fallerade och inte Nordins "konstiga" datumformat (som används överallt i samhället) :)

    SvaraRadera