25 januari 2010

Topp 10 album 2009 - Metodkapitlet

Då var det snart dags för mig att presentera vår gemensamma topp 10 lista för året som varit. Jag måste säga att det var sjukt roligt att titta igenom allas listor och sjukt jobbigt att sammanställa dem. Jag tänkte nämna några ord om hur jag gått till väga när jag tagit fram våran kombinerade lista.

Till att börja med skrev jag ner allas topp 10-listor i ett kalkylblad och räknade på hur många listor varje album fanns med. Albumens listplacering byttes därefter ut mot ett primtal. En 1:a plats gav 29 i betyg, en 2:a plats gav 23 i betyg och så vidare. Detta gjorde jag för att ge en progressiv betygsskala och minska vikten av statistiska avvikelser.

Därefter räknade jag fram vart och ett albums slutbetyg genom att summera betygen och multiplicera summan med antalet betyg. På så sätt väger också antalet röster in i betygssättningen och ger enligt mig en mer rättvis bild än snittbetyg.

Det här kanske inte är det bästa sättet att sammanställa våra listor på, men om man tittar på siffrorna i kalkylbladet så tycker jag att det ger en mycket rättvis bild över våran gemensamma åsikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar