07 januari 2010

Färne: 2009 års bästa skivor - De nominerade


Ja i år ställer jag upp att göra en musiklista! Kändes som ett bra år att göra det då musiken har aldrig betytt så mycket som den gjort 2009 för mig. Jag har gått från toppen och hade det bästa jobbet och den största kärleken till att tappa allt... 


Musiken har varit min tröst och att få chans att fokusera på något annat. Något så enkelt som en topplista har varit bra tidstödare och motivation för mig. Detta år har varit av väldigt skummt år av musik för jag har verkligen blandat genrer efter varje känsla jag haft. 


Jag har 2009 fastnat mycket för udda äldra band i år som band som Roky Eriksson och UFO Jim. Det har varit mycket flummig musik också och med gypsy inspirerande toner. Varit en hel del gamal klassisk gubbrock och del 50-tal med. Men det jag verkligen har tagit till mig är av musik med texter som berör. Har aldrig egentligen varit någon som verkligen lyssnat stenhårt på texterna och lagt musiken åt sidan men lite så har det varit. De nominerade nedan är av en salig blandning vissa har texterna varit det huvudsakliga medans andra har själva känslans som förmedlas varit det som fått mig att lyssna på skivan. Denna lista består av de 2009 års skivor jag lyssnat lite mer på och är de skivor jag lyssnat in mig på för att kunna göra en rättvis bedöming på min topplista. Vissa skivor har bara varit helt ok andra har varit grymma. Min lista kommer att inte baseras på så myckete teknisk fakta, vilken skiva är bättre än den andra, utan mer på känslan av skivan och hur den påverkat mig. Självklart tar jag även hänsyn till helheten på skivan men huvudsakligen bedömmningen kommer göras av den känsla jag bara har. 


Hur mina motiveringar på min top 20-lista kommer se ut återstår att se. So far so good...  




De nominerade 2009:


A Place to bury strangers - Exploading Head
Alice in Chains - Black gives way to blue
Analogic - Klunserbeats
Antony & The Jonsons - The crying light
Combichrist - Today we are all demons
Dälek - Gutter Tactics
Depeche Mode - Sounds of the universe
Fever Ray - Fever Ray
Infected Mushroom - Legends of the black shawarma
ISIS - Wavering Radiant
Juliette Lewis - Terra Incognita
Katatonia - Night is the new day
Kent - Röd
Kiss - Sonic Boom
Kongh -  Shadows of the shapeless
Kylesa - Static Tension
Lamb of God - Wrath
Mastodon - Crack the sky
Mustasch - Mustasch
Paoulo Nutini - Sunny side up
Paradise Lost - Faith divides us - Death unites us
Raised Fist - Viel of ignorance
Slayer - World painted blood
Thåström - Kärlek är för dom
The Dead weather - Horehound
The Generals - Stand up Straight
The Mars Volta - Octahedron
The XX - XX
Totalt Jävla Mörker - Söndra och härska
Wolfmother - Cosmic Egg
Wumpscut - Fuckit
Yeah yeah yeahs - it's Blitz!



4 kommentarer:

  1. Detta kan vara den mest intressanta lista smackebonk någonsin kommer frammana! (och nej, det har iiiiinget att göra med att vi har olika musiksmak)
    Jag känner igen mig i din situation, jag har också varit där. Det är inte alltid roligast, men fan va musik är bra då.

    SvaraRadera
  2. Starka känslor (både positiva och negativa) och musik hör ihop. Ju starkare känsla desto mer starkare blir oftast musiken... eller hur man ska beskriva det som. Japp, jag ser också fram emot Färnes slutgiltiga lista (även om jag kommer att fnysa åt Synthen!).

    SvaraRadera
  3. Det är först när man slagit i botten som man kan få fotfäste att kunna ta sig upp igen... med lite flyt, villsäga. Slå gärna en signal om du känner att du behöver snacka.

    ...även Slayer.

    SvaraRadera
  4. Det finns mycket man kan säga om den där nomineringslistan men jag nöjer mig med att konstatera att de är en jävligt intressant blandning plattor du tagit med. Jag blir riktigt nyfiken på din slutgiltiga topplista nu.

    SvaraRadera