15 juli 2009

Skivåret 2009 så här långt – en halvårsrapport av Rawken

Svenke den allsmäktige gjorde en trevlig halvårsrapport på skivor som han har lyssnat på hittills under 2009. Och då kan jag fan inte vara sämre och här kommer därför min mainstream-rapport (utan inbördes ordning)!

Jag måste först tillägga att jag inte har hunnit med att lyssna på så mycket skivor som har släppts i år. Det beror på följande orsaker:
- Baksmällan från 2008 års bästa skivor höll i sig länge
- Jag har tagit mig tid till att utforska Judas Priests universum (70- och 80-tal)
- Jag har dykt djupare ner i Nick Caves magiska värld
- Jag har, precis som förra våren, haft en sinnessjuk AC/DC-pepp som nådde sin peak runt konsertdatumet 20 februari

Lamb Of God - Wrath
Guds lamm förvaltar arvet från Pantera på ett mycket attraktivt sätt. Mycket fetare än deras förra skiva (som inte heller var dålig) och årets bästa metalplatta so far.

Mastodon - Crack The Skye
De har gjort skivan som de vill göra och jag stödjer dem till 100 %. En fascinerande musikalisk resa men ändå lite av en besvikelse.

Deportees - Under the Pavement - The Beach
Visst lyssnar jag på denna platta först och främst för att det är ett Umeå-band och för att de har världens sexigaste trummis (Cult Of Luna, Khoma)… men samtidigt smyger jag hela tiden tillbaka till den här skivan eftersom den hela tiden växer. Grym popmusik!

Crystal Caravan - Crystal Caravan
Ett band som jag har sett live 666 ggr och se på fan – de levererar totalt på skiva också och RG sjunger utav bara helvete. Balla 70-talsinfluenser à la The Doors och Zeppelin med ett jäkla ös. Umeå regerar.



Crystal Caravan = the shit


Hardcore Superstar - Beg for it
De fortsätter på samma bana som den totalsuveräna förra plattan. Tyvärr kommer de inte upp i samma höjder men det är fortfarande en jävligt bra platta och man blir sugen på bärs direkt!

Candlemass – Death Magic Doom
Veteraner som jag aldrig egentligen har engagerat mig i förut men de Black Sabbath-osande och doomiga riffen griper tag i mig. Jävligt bra.

Big Business – Mind The Drift
Melodierna och groovet fascinerar.

Kongh – Shadows Of The Shapeless
Ungtupparna från djupaste Småland fortsätter att imponera med sin tyngd och även om man kan höra influenser från andra band (Neurosis m fl) så gör de sin egen grej. Jag fastnar direkt.

Isis – Wavering Radiant
Jag fortsätter att mala mig igenom denna skiva gång på gång utan att riktigt kunna bestämma mig för om det är jävligt bra eller bara medelmåttigt.

Marilyn Manson – The High End of Low
Nä, det är absolut ingen ny Antichrist Superstar men visst finns det en hel del bra material här när firma Manson & Ramirez har kramkalas igen. Tyvärr gör de fortfarande misstaget att ha med för många låtar.

Nutmeg – The Trigger
Jag tror faktiskt att skivan släpptes i typ december 2008 men skit samma! Denna skiva förtjänar att nämnas ändå. Vi från Ö-vik har koll på Nutmeg sen länge men det är dags att sprida ordet. Cp-rock.
Nutmeg = the shit

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar