28 juli 2009

Spotify snart i din Iphone och MIN!

Sedan ett tag sedan blev det kännt att Spotify hade gjort en Mobilapplikation till Googles Mobila operativsystem Andriod. Vilket jag förstår var deras förstaval genom att Google Andriod är ett väldigt öppet operativsystem där det inte är några problem att lansera nya applikationer.

Lika lätt är det inte att lansera något hos Apple. När det gäller Apple och AppStore så måste alla program godkännas innan de kan hamna på deras sida för nedladdning. Enligt Apple godkänner de 96% av alla program och har hitills bara godkännt ett porr-program ;-p. Japp porr och konkurerande applikationer till Apple är två saker som nästan aldrig godkänns. Därför har spänningen varit rätt stor hurvida Spotify skulle släppa en mobil version till Iphone.

Pga av detta så började folk göra egna klienter för att lyssna på Spotify i sin Iphone. Den kändaste appen var då "Spot" men som förståligt nog inte blev godkännd av Apple och kunde därför endast spelas på Jailbreakade Iphones (hackade iphones som är upplåsta att köra program utanför Appstor-murarna). Denna 3-djepart app "Spot" har utvecklas av en kille som heter Joachim Bengtsson och det har det varit en grym hajp av denna app tills nu när det visar sig att SPOTIFY ÄNTLIGEN HAR LÄMNAT IN SIN ANSÖKAN TILL APPLE för sin Mobila Spotify-applikation.

Nu väntar vi alla på spänning för att se om Apple nu godkänner denna applikation. Jag tror själv att de kommer göra det och Spotify själva verkar rätt säkra på samma sak. Anledningen att de kanske inte godkänns är pga av att den kan tänkas konkurera med deras egna spelare Itunes. Men som jag sa tror jag att de måste godkänna appen för annars kommer EU bötfälla Apple för Monopol. Skulle dock kunna tänka mig att Apple inte godkänner Spotify i framtiden för USA osv men tvingas att göra det för Europa.

By the way, för att kunna köra någon av dessa Spotify klienter på någon av dessa mobila plattformar så krävs det att man har ett premiumkonto hos Spotify. Detta genom att det inte finansieras av reklam på de mobila klienterna.




Övrigt:

På Fredag hämtar jag min Iphone 3gs och då hoppas jag att Spotify kommer att finnas för nedladdning i AppStore! Bara detta gör det värt att skaffa en Iphone! WHHHEEI!

Min tanke är att köra Iphone tills slutet av nästa år då det kan vara dax att hoppa på Andriod 2.0 och de nya fräna lurarna. Just nu ser jag iphone överlägsen med sina appar och gränsnitt, men som sagt inte länge till. ds.


DEMO AV DEN MOBILA SPOTIFY APPEN TILL IPHONE


DEMO AV JOACHIMS "SPOT" (Spotify-klient) FÖR JAILBREAKADE IPHONES

2 kommentarer:

  1. O jäääs, har blivit allt mer peppad på att skaffa Eyephone! Då ska jag bli i med hela svenska folket; iSova, iBajsa, iSupa, iÄta...

    Jag är jävlig nyfiken på hur smidigt spotifyen på Iphone kommer att funka.

    SvaraRadera
  2. Jo det ska bli intressant.=)Najs att köra Spotify i bilen eller på festival. =)Samt slippa allt strul på jobbet med att företagen spärrar streamande trafik. (fast det är inget problem för mig nu)

    Ser även fram emot när de kommer börja köra ljudböcker, vilket de har antytt att de ska göra genom att de släppt sådant i UK. Att lyssna på ljudböcker i mobilen måste vara najs.

    När det gäller Ibajsa och Iärhär så finns nu Google Latitude även för Apple. Kör redan det och det rä rätt kul att se vart man har sina vänner. Om inte är det smidigt.


    Väntar med spänning på hur det går med godkännande av Spotify. Idag läste jag att Google Voice ej hade blivit godkänd i USA av just den anledningen att de tycker den var konkurerande med apple. Så håller tummarna för Spotify. Annars ser det ut som man måste jailbreaka den och det bär lite emot känner jag.

    SvaraRadera