12 juli 2009

Rawks snabbguide till att köpa begagnade skivor i Stockholm

Igår tog jag på min favorit t-shirt med Metallica-tryck och coola solbrillor och begav mig ut på skivjakt runt St. Eriksplan. Nu har jag bott i Stockholm ett år men innan dess, när man var på konsert eller genomresa, brukade jag alltid åka ut till St. Eriksplan och göra kap. Jag har säkert köpt upp mot hundra skivor på olika skivbutiker där genom åren. Här listar jag mina absoluta favoritställen som ligger runt St. Eriksplan.

1. Atlas CD-börs (St. Eriksgatan 78)
Börja med Atlas CD-börs som ligger alldeles invid St. Eriksplan. I hörnet längst in finns de begagnade hårdrockstitlarna, man får snoka i lådor i fönstret men man brukar alltid hitta något intressant.

2. Record Hunter (St. Eriksgatan 70,
http://www.recordhunter.se
)
Längre ut på St. Eriksgatan mot Kungsholmen ligger Record Hunter som är den butik där jag har köpt överlägset mest skivor genom åren. Blandat både nytt och begagnat. Jag brukar ta trappan ner direkt och söka igenom nyinkomna skivor, där gör man ofta fynd. Och sedan kan man stå och leta igenom åtskilliga rader med skivor och göra fler fynd. Fördel också att det är indelat i olika genrer (så slipper man snoka igenom hip-hop och annat skräp i onödan). Record Hunter har också grymt trevlig och kunnig personal och det är alltid ett plus.

3. Diamond Records (Atlasmuren 20)
Denna skivbutik är lite gömd men är väl värt ett besök. För att hitta butiken måste man ta trappan ner från St. Eriksbron ner till Atlasmuren. Där luktar det kiss och uteliggare men genom en stor metaldörr tar man en trappa uppåt och vips är man inne i skivbutiken. Egentligen brukar jag sällan hitta något här men bara att uppleva atmosfären är som sagt värt ett besök. De har en hel del intressant vinyl och annat smått och gott dock.




4, Repulsive Records (Sankt Eriksgatan 84 B, http://www.repulsive.se
)
Lätt tuffaste skivbutiken i staden. Bara hårdrock med alla dess undergenrer, bl a ett rikt utbud av black metal. Hela stället andas hårdrock och jag mår alltid bra av att besöka stället. Både nytt och ett stort utbud av begagnat. Man hittar alltid något. Men utöver musik finns det också en hel del annat såsom skräck- och porrfilmer (!), t-shirt, böcker och musiktidningar. Hur bra som helst.

5. Marquee Records (Odengatan 86)
När jag är klar brukar jag vandra Odengatan till Odenplan och på vägen göra ett besök på Marquee Records. Bra priser på begagnat och jag brukar ofta göra grymma fynd här. De har också ett bra DVD-utbud.


Men vad blev det för fynd denna gång då? Inte så mycket skivor faktiskt, mer DVD:s faktiskt.
- Lamb of God – Wrath. Årets bästa metal-platta so far.
- Pantera – 3 vulgar videos from hell. Världens bästa förfestfilm.
- Cult Of Luna – Fire was born. En grymt efterlängtad och grym DVD.
- The Hellacopters – Goodnight Cleveland – hur fan har jag missat denna? Så jävla bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar