21 juli 2009

Musikfesten 2009 i Ö-vik – en potentiell total nostalgichock

När jag var liten bodde jag i Ö-vik. Det var en liten håla någonstans uppe i Norrland där man antingen var the machoman och älskade MODO Hockey eller så blev man lurad till Pingstkyrkan och innan man hann säga Smack så var man fast i Jesu röv. Även om jag valde MODO-skolan så kände jag dock att något saknades eftersom jag även hade hårdrocken som religion. Större band kom aldrig förbi Ö-vik och min mamma ville inte släppa iväg mig för att se Metallica i den kungliga huvudstaden. Men jag fick ändå min viktiga del av live-musik på Musikhuset. Denna fantastiska byggnad är nu ett vandrarhem (och föreningen Musikhuset håller nu till på Sliperiet vid hockeytemplet) men under min ungdom fick jag uppleva stor musik på detta ställe. Först och främst var det givetvis lokala band som uppträdde och eftersom ett flertal av dessa band också var riktigt bra så blev dessa något av mina favoritband.

De två främsta av dessa lokala band hette Engine No 9 (som lirade fet thrash och bl a gjorde en fenomenal cover på Sepulturas Roots Bloody Roots) och Bozeman's Simplex (som lirade överjävla cool Monster Magnet-rock). Dessa två band har faktiskt betytt oerhört mycket för mig.

Föreningen Musikhuset fyller faktiskt 30 år i år och detta firar de i helgen genom att ha en utomhusfestival i uppe i Ö-vik under fredag och lördag. Under denna festival blir det återföreningsgig med mina två nämnda favoritband från yngre dagar. Dessutom spelar faktiskt Sator (I’d rather drink than talk!) + en massa fler band. Detta får man givetvis inte missa, men tyvärr gör jag ju det eftersom jag måste jobba en vecka till. Men för er andra, och framförallt ni Ö-viksbor, så råder jag er att dra på detta arrangemang! Har ni det minsta respekt för Musikhuset… eller har ni det minsta respekt för musik överhuvudtaget – dra på Musikfesten! Hell yeah! Fan, ångest!

Läs mer här:
http://www.musikfesten.nu/




Bozeman's Simplex

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar