02 juni 2009

Erik Les Paul Persson


Det är för mycket snack om tv-spel!

Titta istället på denna bild:


4Sound och Musikbörsen, två kedjor som säljer musikinstrument, skulle alltså ha en fet rea med upp till 75 % rabatt på gitarrer och dylikt. Jag har ett tag nu varit sugen på att köpa mig en Epi Les Paul Custom och tänkte att jag kanske kan hitta en sådan på denna rea. Min tanke var att vara där nån halvtimme innan det öppnade men eftersom jag inte kom loss från jobbet så var jag inte där förrän halvsex.

När jag närmade mig fick jag en chock; vad som verkade vara alla musikinstrumentintresserade i hela Stockholm hade åkt dit för att försöka fynda. Kön till att få komma in i det 300 kvadrat stora tältet var flera hundra meter lång och det var hundratals (om inte tusentals) snubbar som köade. Jag prövade att ställa mig i kön med Crack The Skye i lurarna. Tiden gick långsamt och kön gick extremt segt framåt. Men för att hålla folket i kön peppade gick 4Sound-personal fram i kön med diverse Gibson-gitarrer för att sälja dessa på direkten. Gibson-gitarrer som normalt gick på 50 lax sålde de för halva priset och det var alltid nån snubbe i kön som skrek ”Jag tar den!”. Och så fortsatte det. Ytterst underhållande. Var femte person som hade varit inne i tältet kom också ut med något. Det kunde vara en gitarr, eller en stärkare eller nån liten studiogrej eller vad fan som helst. Detta gjorde att väntandet blev ganska kul ändå. Sen snackade jag Soundgarden och gitarrer med snubbar runt omkring mig och detta gjorde också att tiden flöt på lite snabbare. Men sen började det regna, ganska kraftigt från och till också och det var inte så kul. Vissa i kön (oftast ungdomarna som ändå insåg att de inte skulle ha råd, trots rean) gick hem men jag kämpade kvar. Sedan blev jag lite skitnödig ett tag och tänkte ”Va fan, ska jag tvingas lämna kön för att jag måste skita?!”, men nöden försvann och regnandet övergick i lite lätt duggande. Men jag var dock kall och frusen. Sedan när jag kanske var en halvtimme ifrån att komma fram, och då hade jag stått två timmar i kö, så började jag och snubben bredvid mig snacka om vilken gitarr vi skulle kunna tänka oss att köpa därinne. Jag sa att jag var ute efter en Epiphone Les Paul Custom och lätt skulle kunna köpa den på direkten för 4500 (normalt pris ligger väl på 7-9000) och vips kom det fram en personalsnubbe med en sådan gitarr, pris 4000. Jag gick fram och kände på den och sa att jag köper den för 3700 pga duggrabatt och det gick fint. JÄ!

Så nu är jag ägare till en Epiphone Les Paul Custom! Framöver kommer jag att byta till Gibson-mickar och kanske lite annat fix och då blir det en ännu bättre gitarr. Hursomhelst så är jag jävligt nöjd!
Snygg brud och snygg NY gitarr!

6 kommentarer:

  1. Detta gör mig lite avundsjuk även om jag är sjukt nöjd med min egen gitarr. Alla gitarrister ska äga en Les Paul. Men jag har bara haft dåliga erfarenheter av Epiphone. Främst att de har varit svåra att stämma och bibehålla stämningen.

    SvaraRadera
  2. Jo, att äga en Les Paul har varit en dröm länge. Vad har du själv för gitarr då?

    SvaraRadera
  3. Kung! Zacke ringde mig förra veckan och frågade om jag ville byta min ESP LTP-EX50 mot hans J&D Les Paul-kopia. Jag tackade raskt ja så det står även en "Les Paul" här hemma.

    SvaraRadera
  4. Köpte en Fender Jaguar för 14 år sedan. Den är från 1963. Men jag har hottad upp den med en Duncan-mic. Den passar perfekt för mig. Ser ut så här minus rött huvud. http://www.jftab.com/img/gear/guitar/frusciante-jaguar-red.jpg

    Men jag vill äga en Gibson SG, Explorer och en Les Paul.

    SvaraRadera
  5. Förresten, träffade du någon av dessa i affären?

    http://buster.blogg.se/2009/june/utkast-som-musiker.html

    SvaraRadera
  6. Kung. Jag vill också ha en riktig Les Paul! Ditt as!

    SvaraRadera