14 oktober 2011

Vallenfyre - A Fragile King


Gregor Mackintosh är något av en husgud för mig. Snubben är låtskrivare i bandet Paradise Lost som alltid har varit ett av mina absoluta favoritband. När jag äntligen tog möjligheten att se bandet i december 2009 hade Gregor dock hoppat av turnén och ersättare var hans gitarrtekniker. Detta kändes förrbannat tråkigt och såhär tyckte jag om den spelningen.

Anledningen till att Gregor hade hoppat av turnén berodde på att hans far var döende i cancer. Efter att hans farsa hade gått bort så valde han att rikta sin smärta och sorg till att skapa musik istället. Och för att hylla sin far har han gått tillbaka till sina mukaliska rötter inom döds och doom och startat ett band som heter Vallenfyre. Förutom Gregor Mackintosh består bandet av medlemmar från My Dying Bride, Doom och At The Gates (trummis-Adrian).

Efter att ha lyssnat igenom de två låtar nedan som är med på sjutums-EP:n Desecration från i våras måste jag säga att detta lovar mycket gott! Gregors vackra och dystra gitarrmelodier gör också att man direkt hör att det är han som upphovsmannen. Det tuffaste är dock att det är herr Mackintosh själv som sköter sången.

Vallenfyre har signat med Century Media Records (vilket tyvärr lär betyda att skivan inte kommer att hamna på Spotify) och ska släppa sitt debutalbum A Fragile King 31 oktober.Sedan ska de också ut på en turné 2012.

http://www.vallenfyre.co.uk/

2 kommentarer: