07 december 2009

Rock am Bandsläpp!

Det är ju inte direkt någon hemlighet att jag fullständigt älskar Rock am Ring. Hur kan man inte göra det som dyrkare av den hårda rocken. 80.000 hängivna, på gränsen till fanatiska tyska metalskallar, kubikmetervis med öl och rock i absolut högsta klass. Att hela kalaset ligger på en av europas häftigaste racingbanor är liksom bara en parantes. En cool sådan i och för sig. Inför 2010 års upplaga har man gått ut tidigare än vanligt med bansläpp och det är nog inte så konstigt. Dels firar man 25 år som festival och dels så vill man kanske presentera lite band innan alla plåtar är slutsålda. Förra året inträffade detta redan i mitten av mars och jag gissar på slutet av februari i år.

Hur ser det ut bandmässigt då? Jodå. Det är väl som vanligt. Jävligt bra. Man öppande upp med Rammstein. Det hårdaste att komma från tyskland sedan Bismarks båt och att se dessa bitvis brinnande och väldigt ofta helt galna herrarna i sitt hemland kommer bli nått att skriva hem om.
Igår släppte man ytterliggare namn och det ser riktigt bra ut. Många av dessa hade redan nämts som trovärdiga rykten och att de nu blir klara ger lite mer tyngd åt de rykten som återstår. De akter jag är peppad på just nu är de här:

Rammstein - Jag har velat se den här skapelsen i sin fulla flärd sedan jag hörde Engel för första gången. Rammstein på hemmaplan kan inte bli annat än coolt. Brinnande och coolt.

Kiss - Den första skivan jag själv ägde i mitt liv var Kissplattan Lick it Up. Den andra var deras Animalize och den tredje skivan jag kunnat kalla min egen var samlingsplattan Killers. Jag har inte lyckats se den här cirkusen än och det känns verkligen på tiden. Jag kommer bli sju år på nytt känns det som. Har visserligen plåtar till deras malmöspelning med men det goda har man väl aldrig kunnat få nog av? Att senaste plattan Sonic Boom faktiskt är bra gör ju inte saken sämre.

Rise Against - Rev av en av årets absolut bästa spelingar på den allra töntigaste av "högtider". Halloween. Jag har aldrig någonsin kännt mig så rookiefan som tidigare. Jag var nykomlingen i ett Vega fyllt till bredd och höjd av hardcorefans. Det här är en toppbokning.

Airbourne - Senaste plattan doftade grymt mycket Bonn Scott och var helt lysande. Nu är de tillbaka på ringen igen och jag hoppas jag lyckas se dem den här gången.

Motörhead - Lemmy är tillbaka igen. Övriga kommentarer känns överflödiga.

Bullet For My Valentine - Walesarna som bara blir bättre och bättre är tillbaka de med. Har de lyckats ta ytterliggare ett steg framåt livemässigt?

Kasabian - Bandet som sällan lämnar Storbritannien gör det nu. Jag är peppad.

Det ska bli schysst att se vad de mer kan kasta fram för bokningar. Tack vare jubileumet så har jag höga förväntningar och tittar man på ryktesfronten (som skrämmande ofta stämmer) så ser det rätt bra ut inför kommande släpp. Korn och Them Crooked Vultures är te.x. något jag lätt kallar godis! :)


3 kommentarer:

  1. Satan, detta var imponerande bandsläpp måste jag säga. Jag är mycket förvånad att Kiss är bokade, trodde nämnligen att de föredrog att ha kontroll över allt genom egna turnéer och scener.

    SvaraRadera
  2. Jo jag är lite förvånad jag med. Fast de har varit på ringen förut så det är ju inte helt unikt. Men de känns verkligen inte som något festivalband. Men å andra sidan, finns det pengar så finns där Kiss :P

    SvaraRadera
  3. Men knulla ! !!??=#%/)=Q%/)="%"%="%/)="%"%/)=
    Kasabian, det är ju baah !!!!!!!!!!

    SvaraRadera