01 december 2009

Årets platta 2009 - De nominerade är!

Jag tänkte köra ett litet annorlunda upplägg inför min listning av 2009 års bästa plattor. Jag kommer med jämna mellanrum släppa ett antal nominerade plattor och sedan avslöja vinnaren och ett par placeringar till dagarna mellan jul och nyår. Det blir alltså ingen regelrätt topptiolista eller något liknande. De första nominerade plattorna är :

Mastodon - Crack The Skye
När Mastodon släpper sin hittills bästa platta så är det helt omöjligt inte nämna den när man pratar om det bästa som gjorts under året. Crack The Skye är inget annat än ett mästerverk.


Wolfmother - Cosmic Egg
Wolfmothers debutplatta tog mig med storm och än fast jag inte riktigt varit så peppad på uppföljaren förän nyligen så har ändå förväntningarna varit höga. Cosmic Egg lever upp till dessa förväntningar och det med råge.

5 kommentarer:

  1. Jä. Jag gillar att du släpper nominerade plattor (ungefär som jag och Svenke brukar göra när vi släpper vår halvårsrapport) men jag gillar inte alls att du INTE ska släppa en komplett lista.

    "Jag kommer med jämna mellanrum släppa ett antal nominerade plattor och sedan avslöja vinnaren och ett par placeringar till dagarna mellan jul och nyår. blir alltså ingen regelrätt topptiolista eller något liknande"
    - Med det tolkar jag som att du ska skriva några sådana här inlägg och sedan göra en topp 5/topp 3 med en skiva per inlägg eller något liknande?

    Det tycker jag SUGER av två anledningar:
    1. När man sedan (typ 2012) ska gå tillbaka och kolla på årsbästalistor blir det drygt som fan att kika igenom alla dina inlägg för att se din lista. Kriz delade ju upp sin lista för 2008 års bästa t ex och det tycker jag suger.

    2. Det är snyggast och lättast att jämföra våra skivor sinsemellan om vi gör på liknande sätt som vi mer eller mindre alltid gjort. Dvs, smackar upp en topp-10, topp-15, topp-20 (eller vad man nu vill göra) i ett och samma inlägg.

    Näpp, jag förstår inte alls idén med din grej!

    SvaraRadera
  2. Heh, jag funderade på att göra en liknande grej, men istället för att dela upp nomineringarna tänkte jag köra alla i en post och sen kör en topplista.

    SvaraRadera
  3. Rawk: Jag kommer ju givetvis nämna alla nominerade i det inlägg där vinnaren presenteras så det ska nog gå att hålla ihop allt för dig om två år eller så. :)

    Anledningen till att jag inte orkar göra en normal lista är att det känns drygt att sitta och dividera med mig själv om en viss platta är den åttonde, tionde eller femtonde bästa det här året. Jag är för lat för det. :)

    SvaraRadera
  4. Men helvete - det är ju det som är hela grejen! Ångesten över att sitta och dividera på det sättet, det är härligt ju! Och det som är charmen med hela listan enligt mig. Skippa det är fegt ju.

    Men hur kommer du att göra då? Typ 20 nomineringar och en etta? Eller en topp 3? Eller har du inte bestämt dig?;)

    SvaraRadera