19 december 2009

Årtiondets bästa MODO-lag


Det första årtiondet på den här sidan 2000-talet närmar sig sjukt nog sitt slut. Tio år har gått på detta Millennium och detta innebär givetvis att man kan göra en massa olika listor á la ”Årtiondets bästa…”. Detta går att applicera på allt möjligt såsom skivor, spel, fester, konserter, mammor osv.

Jag tänkte dock börja med något som jag kallar ”Årtiondets bästa MODO-lag”, dvs de mest framstående MODO-spelarna på 00-talet (jag blev inspirerad listan på årtiondets bästa NHL-spelare där Foppa och Mackan var med). Det handlar alltså om att plocka ut spelare som på olika sätt har varit mest framgångsrika och betydande för Sveriges bästa hockeyklubb här på 2000-talet.

Uppsättningen är följande:

- 2 målvakter
- 6 backar
- 12 forwards

Detta går givetvis även att applicera på andra klubbar och därför ser jag gärna att Fredde kontrar med Färjestads bästa 00-lag och kanske kan en fd kollega smacka Lövens bästa lag som kommentar?

Fast mest logiskt är väl att ni kommenterar min trupp genom att lägga upp er version av detta MODO-lag.

Trevlig läsning!

Årtiondets bästa MODO-lag (2000-2009):

MÅLVAKTER:
Karol Krizan
Tobias Lundström

BACKAR:
Mattias Timander
Per Hållberg
Tobias Enström
Hans Jonsson
Victor Hedman
Pierre Hedin

FORWARDS:
Peter Forsberg
Markus Näslund
Magnus Wernblom
Anders Söderberg
Mattias Weinhandl
Andreas Salomonsson
Per Svartvadet
Niklas Sundström
Mats Zuccarello Aasen
Per-Åge Skröder
Henrik Sedin
Daniel Sedin

6 kommentarer:

  1. Sitter och funderar på mitt årtiondets modolag och inser att det är rätt lite att välja på. Det finns liksom knappt några andra spelare att välja på än de du tagit ut. Eftersom modo sällan haft en speciellt stor bredd så blir det att man blockar ut russinet ur varje årskaka... och det blir inte mycket mer än 20-25 russin. Jag räknar nu spelar som spelat stor hockey i MoDo mellan säsongerna 2000/2001 och 2009/2010

    Målvakter:
    Karol Krizan
    Tobias Lundström

    Kommentar: Enda valet som går att göra. Modo har haft ganska tunt med målvaktsprofiler genom åren.

    Backar:
    Per Hållberg
    Mattias Timander
    Pierre Hedin
    Tobias Enström
    Hans Jonsson
    Jan-Axel Alavaara

    Kommentar: Samma som målvaktssidan. Det finns inte så mycket att välja på. Alavaara gjorde en stark säsong 2000/2001 och åker kanske med på gamla meriter (och en överkörd dommare) och Hedman gjorde egentligen bara en riktigt bra säsong han med. Han får vänta tills nästa årtiondelag eller längre. :)

    Forwards:
    Magnus Wernblom
    Per Svartvadet
    Andreas Salomonsson
    Niklas Sundström
    Mats Zuccarello Aasen
    Peter Forsberg
    Mattias Weinhandl
    Per-Åge Skröder
    Peter Högarth
    Anders Söderberg
    Henrik Sedin
    Daniel Sedin

    Kommentar: Jag får leta febrilt i mitt minne efter alternativ till ditt lag Erik. Macke Näslund ska givetvis inte vara med även fast han är kungen. Han har spelat för lite under 00-talet i modo för det men det är inte lätt att hitta en ersättare. Det får bli Högarth då han trots allt vunnit skytteligan i Mododressen.

    Ska plocka ihop ett FBK-lag och ett ES-lag för årtiondet snart. Då finns det lite mer att välja mellan, i båda fallen. Vi har tex tagit guld med tre olika målvakter och har varit i final med totalt fyra olika keepers under 00-talet. Bara för att ge dig en liten hint om hur det ser ut. ; )

    SvaraRadera
  2. Jag är helt med på dina resonemang och har tänkt på exakt samma saker. Bra där. Alavaara tog jag inte med just pga att det var på 90-talet han hade sin modoperiod i mina ögon. Hedin som val är jag väl inte helt nöjd med (speciellt med tanke på hur han såg ut de sista säsongerna innan han fick sparken) men faktum är att Hedin var en helt annan snubbe innan han drog ut på äventyr. Han var lagkapten och hade pondus utav bara helvete. Tyvärr gjorde de hårdare reglerna att han inte riktigt hann med i tempot och fortsatte haka sig fram. Men Hedin är mer given än Alaavara i mina ögon.

    Högardh har jag klurat på men Näslund går före. Visst har Mackan inte spelat särskilt mycket överhuvudtaget i MODO på 2000-talet (det blev 19 matcher totalt under lockoutsäsongen) men det han gör här under hösten (tillsammans med Foppa) är extremt stort för svensk hockey överhuvudtaget. Och det kommer att komas ihåg långt långt framöver. DÄRFÖR ska Mackan vara med. Och Foppa.

    Jag är lite peppad på att se ditt kommande bögit-med-lila-lag. Färjestad har ju, precis som MODO, haft en stark stomme år efter år i sitt lag. Många känns givna men du hittar säkert några som jag inte håller med om. Å andra sidan är det du som brinner för det där laget.

    SvaraRadera
  3. Ja jag ville Peta Hedin med, men sen minns jag början av 00-talet när han och Hållberg bildade ett bitvis helt dominant backpar. Jävlar vad bra de två var då. Sen satte han ju ett slutspelsrekord säsongen 01/02 med och det ger ju extra mycket cred.

    Den enda anledningen jag kunde komma på att ha med Macke är just den du nämner. Det han gör nu är stort. Mycket stort! Men jag tyckter inte det räcker. Runt Foppa resonerade jag lite annorlunda. Han spelade ju faktiskt en hel säsong med MoDo 04/05.

    Jag ska försöka få upp FBK-laget i morgon. :)

    SvaraRadera
  4. Ja det här var inte lätt men ganska roligt att sitta och titta på de olika trupperna. Man blir lite nostalgisk.

    Målvakter:
    Karol Krizan
    Peter Hirsch

    Kommentar: Karol känns given sen spelar det egentligen ingen roll vilken som blir den andra målvakten. Vi har inte direkt haft stabila målvakter under 00-talet. Tar ut Peter Hirsch då han iallafall hade en räddningsproent över 90% i två av tre säsonger. Då han var på humör var en en grym målvakt, dock inte så stabil.

    Backar:
    Mattias Timander
    Tobias Enström
    Hans Jonsson
    Jesper Damgaard
    Pierre Hedin
    Per Hållberg

    Kommentarer: Viktor Hedman tycker jag inte platsar, är i mitt tycke en väldigt överskattad spelare. Han är stor och har relativt bra skridskoåkning men han var rätt harmlös framåt och var inte speciellt bra defensivt. Tycker han har mycket kvar att bevisa. Damgaard var en stabil back som självklart ska med. Det känns lite som man får ta med Pierre Hedin i brist på annat. Var nära att ta med Andreas Pihl, han hade härliga uppspel, stenhårda pass i knähöjd.

    Forwards:
    Peter Forsberg
    Per Svartvadet
    Niklas Sundström
    Mats Zuccarello Aasen
    Mattias Weinhandl
    Peter Högardh
    Mikael Wahlberg
    Magnus Wernblom
    Anders Söderberg
    Andreas Salomonsson
    Per-Åge Skröder
    Kristian Kuusela

    Kommentar: Tar inte med Sedinarna då deras bästa säsong var 99/00 och det är fel årtionde. Lockout-säsongen var ett fiasko så då platsar dom helt enkelt inte. Wahlberg och Högardh var grymma 01/02, det var en riktigt rolig säsong. Näslund har spelat för lite i Modo så han får inte vara med. Tar inte ut ett lag utan Mikael Pettersson, han ska helt enkelt vara med. Kuusela får vara med för han gjorde många viktiga mål i det underbara slutspelet som gav guld.

    SvaraRadera
  5. Kul att Tobias Lundström får komma med. Han är ju den bästa målvakten som Löven haft de senaste 10 åren.
    Vi lirade ju våran sista säsong i Elitserien 00/01. Även om jag tycker att organisationen och intresset kring Löven blivit starkare och starkare så har tyvärr den sportsliga utvecklingen gått åt fel håll. Men resultat är en färskvara och så länge man har en bra organisation som fortsätter att utveckla sig åt rätt håll så har man goda möjligheter att göra bra sportsliga säsonger också.

    SvaraRadera