16 december 2009

Åretsbästaskivorlistantankar

Att skriva ihop en lista över det gångna årets bästa skivor har sedan en bra tid tillbaka varit en tradition bland många av oss här på smackebonk och nu börjar det dra ihop sig igen. Jag har därför ett förslag som jag tänkte slänga ut till er andra och sedan får ni säga vad ni tycker.

Till att börja med tänkte jag att vi inför 20/1-10 som deadline. Om man till exempel skulle få en skiva i julklapp skulle man hinna med nästan tre veckors lyssnande, det borde vara nog med tid för att lyssna in sig och skapa sig en uppfattning om det är en skiva värdig topplistplacering eller icke. Men samtidigt är det inte så långt in på det nya året att det känns inaktuellt.

Sen tycker jag att vi borde göra en "Master list", ungefär som CUM tar fram sin Årets bästa skivor-lista. För att detta ska få maximal genomslagskraft föreslår jag att alla mejlar sina listor (naturligtvis med motiveringar) till mig den
21/1-10. Då sammanställer jag listorna enligt kostens alla regler och publicerar våran gemensamma Årets bästa skivor-lista någon gång under kvällen den 22/1-10. Efter det kan vi sedan var för sig publicera våra listor med fullständiga motiveringar, ordbajserier och romantiseringar av skivåret som gått.

Vad säger ni, är detta något alla kan leva med eller har ni andra förslag?

2 kommentarer:

  1. Låter klockrent!
    Så vi ska publicera våra egna listor efter att den officiella Smack-E-Toppen publicerats?

    Jag är i alla fall med! :)

    SvaraRadera
  2. Det var lite halvluddigt Nordin. Speciellt datumformatet "21/1-10" gjorde mig snurrig, men jag är ju som jag är också.

    Men jag tycker det låter bra och förtydligar så att det inte är några konstigheter:
    - 21 Januari 2010 ska vi har skrivit klart våra listor och mejlar till Nordin.
    - 22 januari 2010 kommer Nordin att publicera vår gemensamma lista utifrån respektive mejllista.
    - När den gemensamma listan är publicerad så är det fritt fram att lägga upp sin egna lista med motiveringarna. Men då får man fan inte vänta för länge med att lägga upp den.

    Topp 10 bör vara minimum som vi skickar och lägger upp. Sedan tycker jag att det är viktigt att man motiverar skivorna också. Alla behöver ju inte ordbajsa i en evighet men att skriva Baloo-kommentarar är ju ganska värdelöst, och att inte skriva något alls borde vara förbjudet. MINST en mening om varje skiva!

    Så hur många är vi som kommer att bida med årets bästa skivor i år (och som Nordin ska samla in listorna ifrån):
    - Rawk
    - Nordin
    - Svenke
    - Fredde
    - Kriz
    - Färne (intressant joker detta, men han har sagt att han jobbar med en lista så...)
    - Judge Dave?!

    SvaraRadera