29 november 2009

Fenomenet Takida

Snubbarna från Ånge och Ö-vik spelade inför ett slutsålt Hovet i lördags. Det är helt sjukt egentligen. Jag har funderat på vilka svenska band som är större än Takida och jag kommer fram till att det bara är Kent som drar mer folk än detta band. Eller finns det något annat band som drar mer folk än Takida i dagsläget? Tittar man på internationella band så är det många som får spö av Takida publikmässigt. Paketet Judas Priest/Megadeth/Testament hade t ex långt ifrån slutsålt på Hovet i våras.

Det är också fascinerande vilken extremt stor klyfta det är mellan fansen och musikkritikerna när det gäller detta band. Det finns få band som blir så konstant sågade som Takida. Men bandet fortsätter att dra fulla hus och deras skivor säljer som smör. Jag har aldrig gått igång på deras fascinerande kommersiella form av amerikansk grungerock men är ändå imponerad över att de lyckas skriva musik som uppenbarligen gillas av så många. Det är totalt ofarligt och mjukhårt på ett sådant där mesigt sätt men om man ska se positivt på detta så kan det faktiskt vara lite av en inkörsport till den hårdare musiken. Det är ju ändå distade gitarrer och rockigt och om unge Kalle 12 bast sedan hittar grungeband som Alice In Chains och Soundgarden och för höra en originalsångare som Eddie Vedder (och sedan går vidare till SLAYER) så är det ju kanon.

Till sist vill jag avslöja att jag rös när jag satt som publik och fick se och höra när Takida spelade låten Curly Sue ifjol på grammisgalan. Se detta uppträdande här:




Dessutom så gillar jag låten Evil Eye. Känns lite som en Paradise Lost-dänga från Symbol Of life-skivan:
http://open.spotify.com/track/5tINYkFD4LRtBDRYJH7NYd


Självklart måste också nämnas att det suveräna, snygga och snuskiga bandet Dirty Mischief uppträdde som förband till Takida en gång i tiden på Sliperiet i Ö-vik. Jag tror det var 2004, eller kanske 2005? Hursomhelst fick Dirty Mischief inga applåder ÖVERHUVUDTAGET efter att de spelat sin första låt (det blev bättre under konsertens gång dock). Kanske blev de unga damerna chockade av den grymma refrängtexten:

I wanna feel your rock and roll
Deep inside my soul
There’s somehing I gotta tell
Baby I’m the devil and you’re going to hell



Takida live på Hovet. Observera deras Metallica-scen

3 kommentarer:

  1. Jag är lika imponerad över Takidas förmåga att sälja plattor som jag var över New Kids On The Blocks förmåga att sälja en singel i mängder. Dvs inte alls. Takida är skräp. Ren jävla dynga som det heter på norrländska. Att de fyller Hovet förvånar mig inte det minsta. Folk har generellt sett otroligt torr smak. Vare sig det gäller musik, film eller något annat där det inte finns något facit att gå efter. Jag menar, det årliga schlagerspektaklet "folk" kallar festival fyller ju Globen ett par gånger om varje år. Betyder det att skiten är bra för det? Ja fast bara i en värld där James Hetfield är något man skrämmer barnen med och Led Zeppelin är ett luftskepp gjort av bly och inget annat.

    SvaraRadera
  2. Att Takida smiskar Priest/Megadeth/Testament i publik är ett skämt... Clint skulle förmodligen skämmas om man påtalade detta, gammal thrash'are som han är. Kul att dom kan leva på skiten, dock.

    SvaraRadera
  3. Priest/Megadeth/Testament har aldrig spelat på Hovet.. däremot har jag sett dem på betydligt större Globen...

    SvaraRadera