06 maj 2008

The Slip. Eller kommentaren som blev ett inlägg.

Jag tänkte först skriva mina tankar om The Slip i kommentarerna i Kriz inlägg nedan men det blev lite väl långt.

Jag har lyssnat på den här skivan runt åtta gånger nu och jag är mycket positivt inställd till dels skivan och dels till Trents enorma skaparhunger. Att Trent dessutom väljer att ge bort skiten gratis är stort. Ibland är gratis så jävla gott så man inte kan få nog av det. Tack Trent! Tack för att du står där i fronten och för alla gånger du stångat dig blodig mot den kvävande stenmur vi känner som "Skivbolagen". Men nog om det. Tillbaka till skivan. Här är mina tankar, känslor och funderingar.

Som sagt, efter åtta genomlyssningar så är jag vi det här laget riktigt förtjust i plattan. Det börjar riktigt bra direkt med "1.000.000" och "Letting You". Två låtar som har det där "Noiset" jag saknat från NIN ett tag. Det fortsätter med Diciplin som är en skum låt. Skum på så vis att den egentligen högst medelmåttig med NIN-måt mätt, men likt "Only" (som jag inte var sådär jätteförtjust i först heller) så växer den för varje gång jag hör den. Echoplex har jag inte förstått mig på ännu. Tyvärr. Den känns lite trist just nu men redan i Head Down är Trent på banan igen och släpper definitivt inte greppet om mig i varken vackra "Lights in the Sky" (Låt mig få höra den live!) eller i härligt långa och atmosfäriska "Corona Radiata". Sen kommer fullträffen. Låt nummer nio, som jag lyssnar på exakt nu och jag har gåshud på armarna. "The Four of Us Are Dying" heter spåret men är det någon här som dör så är det jag. Det här är sjukt bra. Obeskrivligt bra. Jag kan inte göra annat än att blunda och liksom driva bort. Under fyra minuter och trettiosju sekunder är jag i Trents våld. Jag kapitulerar fullständigt. Trent Reznor. Du är en gud. Efter det här så kvittar det egentligen vad som kommer sen. Demon Seed blir lite av en väckarklocka. En lysande sådan. Snap back to reality!

Trent står där i fronten. Han släpper en mycket bra skiva gratis på nätet. Vi som vill kommer pynta ut slantar för CD och Vinyl när juli står för dörren och det kommer bli några riktigt väl förvaltade dollar jag lägger ut. Det här vill jag äga på fysiskt material. Både analogt och digitalt. Efter möjligheterna att mixa Year Zero, efter multisläppet av Ghost och efter gratisskivan The Slip så känns det som Trent satt ribban för alla andra att ta sats mot. Vilka kommer gå mot strömmen och följa Trent eller tom ta det ett steg längre? Eller kommer artister fortsätta agera likt döda fiskar och flyta med dödens förgiftade flod. Förgiftad av girigheten kallad EMI, Warner Music, Virgin Records, Universal Music med mera.



6 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Det är helt sjukt hur lika varandra våra uppfattningar om The Slip är, Pappa Fredd.

    Men även om det är coolt och framför alllt en bra utveckling när band som NIN och Radiohead "ger bort" nytt material på nätet så tycker jag precis som du att det fattas något.

    För mig känns det inte rätt att sitta och lyssna på mp3:or helt enkelt. Jag måste ha den fysiska skivan, få känna på den, få lukta på den och framför allt spela den i stereon.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med om allt du säger, men angående skivbolagen så fyller dom ju trots allt en funktion just i promotiondelen av nya band. Något radikalt måste (eller håller på att) hända, men skivbolagen kommer nog alltid finnas kvar i någon form, på både gott och ont. Jag och Skäggbogen diskuterade det här i helgen faktiskt.

    Var lite besviken först på att 3/10 spår var instrumentala, eftersom vi fått så mkt instrumentalt från NIN alldeles nyss genom Ghosts. Men efter många genomlyssningar så är det hur bra som helst. Måste dock lyssna mycket mycket mer, men jag är helt inne på ditt spår just nu.

    Dock förstår jag inte att du inte fattar Echoplex. Den låten gillade jag skarpt redan vi första lyssningen.

    SvaraRadera
  4. Nordin: Ja det kännss om vi har väldigt lika uppfattning. Det är sjukt och coolt. :) Jag kommer aldrig helt överge det fysiska mediet för musik. Jag vill som du, ha nått att hålla i och att lukta på osv. Sen är det ju rätt bra ur arkiveringssynpunkt med.

    Kriz: Jag förstår helt vad du mernar med att skivbolagen alltid kommer finnas kvar. Däremot hoppas och tror jag att deras roll mer kommer gå mot nån form av kuvösverksamhet samt promotionverksamhet i stället för den typ av hetsjakt på nya Metallca, U2 och sånt de håller på med idag. Det lönar sig inte att kasta 100 miljoner över en artist och sedan kräva 8 plattor tillbaka där man mer eller mindre äger allt de ger ut.

    Jag måste helt klart lyssna mer på Echoplex.

    SvaraRadera
  5. Fredde: Dina ord fångar precis hela grejen som gör det så magiskt. Känslan!
    En månad exakt nu din gamräv! ;)

    SvaraRadera
  6. Fick hem min Ghosts I-IV på CD idag, btw. Sjukt härligt att ha skiten i fysisk produkt. Längtar till juli när The Slip kommer.

    The Slip är för övrigt jääävligt bra!!!

    SvaraRadera