21 februari 2008

Återupplev världens bästa konsert 2007!


Trots att jag är överlägset den meste bloggaren på denna flum-blogg så är jag fruktansvärt seg på att lägga upp mina 2007-listor. Jag kan dock säga att de är halvskrivna, och då tänker jag på 2007 års bästa skivor samt 2007 års bästa konserter.


Jag kan dock redan nu, helt jävla exklusivt för hela världen, avslöja 2007 års bästa konsert enligt mig själv. Det är skitsamma egentligen, ty ni som känner mig vet nog att denna konsert skulle komma på förstaplats så som jag har pratat om den.


26 juni 2007, på Debaser Medis, spelade Neurosis en av sina få spelningar 2007. Den var magisk på alla möjliga sätt och är det hårdaste jag har upplevt i live-sammanhang alla kategorier. Ni, vanliga dödliga som inte var där, får nu möjligheten att uppleva detta vidunder till liveband genom att lyssna på P3 Rock ikväll. För att tydliggöra ytterligare hur fett detta kommer att vara så smackar jag in P3 lives beskrivning här nedan.



"Torsdag 21 februari
Mästarna på extrem, blytung och dynamisk metal gjorde en mycket exklusiv spelning i Stockholm i juni 2007. Den stilbildande sextetten från Bay Area i Kaliforninen har turnérat väldigt lite de senaste åren och istället varit mer engagerade i det kreativa arbetet i studion. Det har resulterat i en rad intressanta samarbeten, soloalbum och till slut, uppföljaren till 2004 års ”The Eye of Every Storm”, albumet ”Given To The Rising”. Återigen mästerligt producerat av Steve Albini.


Live är Neurosis rena naturkraften. Dom bygger upp mörka avvaktande stämningar som erupterar i psykotiska orkaner av frustrerade gitarriff, massiva trummor och primala avgrundsvrål. Kraften tar nästan andan ur en. Det är vackert och brutalt på samma gång. Bakom bandet visas projektioner som är en viktig del av deras framträdanden. Det är Josh Graham (tidigare i Red Sparowes, numera i A Storm of Light) som står för det visuella uttrycket.


P3 Live spelade in kvällens konsert på Debaser Medis i Stockholm i juni 2007. Det var knökfullt, värmen var tropisk och stämningen förväntansfull... Men alla förväntningar infriades och det blev en kväll vi sent kommer glömma.
"


1 kommentar: