18 februari 2008

Peppa Deppen

Jag har nyligen sett Sweeney Todd, Tim Burton´s senaste film med Johnny Depp i huvudrollen, och det var precis vad filmälskaren i mig behövde. En total kontrast till ”storfilmerna” jag har sett på tv och dvd den senaste tiden.

Storyn är simpel, en klassisk tragedi och funkar verkligen bra som filmmusikal. Om man tänker efter mer än tre sekunder så kommer man nog fram till att en relativt simpel story är ett måste för en musikal. Jag va lite skeptisk innan jag såg filmen just eftersom det är en musikal men det va det som gjorde hela filmen. Jag vet inte om det bara är "nyhetens behag", eftersom den just är en sådan kontrast mot de andra filmerna jag sett på slutet, men jag gillade den hur som helst.

Två andra, förutom Johnny Depp, som medverkar i filmen är Alan Rickman och Sacha Baron Cohen. Dessa två är mer kända som bl.a. Sheriffen av Nothingham (Robin Hood: Prince of Thieves) respektive Borat (Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan). Framför allt Alan Rickman, som skurken Judge Turpin, är riktigt bra i den här filmen. Jag menar det finns inte många skådespelare som spelar skurk bättre än honom.

Hur som helst tycker jag att ni ska se Sweeney Todd på ett eller annat sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar