09 december 2008

Resistance: Fall of Man


En skrämmande jävel.

Så har jag klarat detta spel. Jag köpte det billigt och ville lira det mest för att det var en av release-titlarna till ps3, och att tvåan kommer nu (som har fått rätt bra betyg) som jag kanske blir sugen på att skaffa någon gång (och då måste man ju ha lirat ettan) samt för att… det var billigt.

Handlingen är spännande. Året är 1951 och ett utomjordisk virus, s k Chimera, har slagit ut stora delar av världen. I rollen som sergeant Nathan Hale är man medlem i en amerikansk styrka som ska bistå att befria England från Chimera-rasen. Det går åt skogen och hela styrkan slås i spillror. Enda överlevande är såklart Hale som själv har blivit infekterad men istället för att hamna i koma och bli en Chimera själv så har han fått några av dess egenskaper, såsom att läka fort osv. Sedan kämpar man sig långsamt framåt i de engelska städerna för att försöka stoppa Chimera.




Sgt. Nathan Hale - en hård jävel

Spelet är ett s k science fiction first-person shooter och jag har väl varit rätt tveksam till att spela s k FPS på ps3 eftersom man inte har samma kontroll som man har när man sitter med en mus och tangenbord till PC. Men det är också det som är charmen, att inte ha full kontroll, ty när man sitter på sin PC så är man nästan lite för duktig. Men när man spelar med en ps3-kontroll så blir det nästan lite mer ”äkta”. I like it.

Spelet har två år på nacken och visst märks det. Man kan klassa det som ett helt godkänt lir men det känns ofta som en sämre kopia på många andra spel. Framförallt Half-life 2 har det snotts extremt mycket ifrån men även Call of Duty. Men jag gillar blandningen mellan science fiction och andra världskriget. Alien-byggnader i ett snöigt, kallt och söndersprängt London är tufft. Och jag gillar också den hyfsade variationen på vapnen, där det är Chimeravapnen som är de mest underhållande. Spelet blir också tuffare ju längre man kommer i spelet eftersom man kommer längre och längre in i Chimerarasens ”bebyggelse”. En snygg detalj är också berättarrösten som mellan varje bana berättar vad som händer runt omkring samtidigt som det varvas med stämningshöjande svart-vita bilder som osar ”andra världskrig”.


Det ska bli intressant att se hur mycket bättre Resistance 2 är. Men mest blir jag dock sugen på att spela Half-life 2 igen.


En ytterst farlig jävel

9 kommentarer:

  1. Får läsa igenom din recension när jag tagit mig tid att spela igenom spelet. Plockade upp det på Game i malmö för 99kr så jag är uppdaterad till Resistance 2. Frågan är bara när jag ska få tid... Fallout 3 tar tid. LBP och Mirror's Edge är inte ens testade än. Så mycket spel. Så lite tid.

    SvaraRadera
  2. Jag känner samma sak, spela spel tar tid! Ibland vill jag bara stänga in mig en vecka och lira dygnet runt. Och dricka cola. Sådant är ju underbart.

    Jag ska lira igenom Assassins Creed nu hade jag tänkt. Och sen troligen Dead Space. LBP och Mirror's Edge vill jag ju också lira men det kommer sen. Och Fallout 3. Fan också!

    SvaraRadera
  3. Ja lätt. Stänga in sig! Fallout 3 äter fan all min lediga tid nu. Sen har jag inte ens skaffat Dead Space, som verkar rocka.

    Assassins Creed suger rejält däremot. Enformigt och fattigt. Känns som spelet bara är halvfärdigt.

    SvaraRadera
  4. Din mamma rockar!

    Och din mamma suger rejält! Jag tänkte bilda mig uppfattningen själv., har spelat nån timme eller två och tycker det är rätt ballt so far.

    SvaraRadera
  5. Roligt med lite spelrecensioner igen! Kung! :)

    SvaraRadera
  6. Lite tid... Testa att ha en bebis och dra igång en renovering av lägenheten. Jag brukar läsa om spel, fantisera lite om hur bra de skulle kunna vara. Tröstar mig med att det mesta är sämre i verkligheten än i förtittar ändå...

    Fast det är klart lite tid i sängen finns det ändå för världens bästa spel; Lumines II.

    SvaraRadera
  7. Ojdå. Var visst Johanna som var inloggad här. Hon läser inte om spel. Och spelar inte Lumines. Åtminstone inte lika väl som jag, Lumines-Kungen.

    /Johan

    SvaraRadera
  8. Lumines II är bara en liten skiten promille av alla jävla spel som finns därute (dock är det ju ett riktigt bra spel ja).

    Jo, jag vet att det kan komma tider då det helt enkelt inte funkar att spela så mycket tv-spel längre. Men det är då det. Jag har inte tänkt att skaffa unge ännu, eller köpa och renovera ett hus, eller gå och lägga mig tidigt på kvällarna osv.

    SvaraRadera
  9. Nä, så passa på att spela du.

    Lumines är som en trygg gammal insutten fåtölj som man alltid kan gå tillbaka efter att ha fått ryggont av moderna, glansiga stolar eller vardagens vedermödor.

    SvaraRadera