02 januari 2008

Grandpa Page sammanfattar liveåret 2007 (2/3)

Då var man tillbaka på jobbet igen och då passar det väl bra att riva av den andra delen i "Grandpa Page sammanfattar liveåret 2007"

Årets liveartist/liveband:
Här väger jag in vad ett band gett mig under ett helt år. Hårt arbetande band jag lyckats se fler gånger får naturligtvis lite fördel av det och därför kan även listan framgå som förutsägbar.

1. Machine Head
Premiären på Rock am Ring och spelningen på Roskilde räcker. Machine Head är de ohotade kungarna år 2007.

2. Nine Inch Nails
Att se NIN tre gånger är stort. Att de dessutom gör tre riktigt bra spelningar är större. Jag utnämner NIN till 2007 års hårdast arbetande grupp och det ger dom en andraplats på denna lista.

3. Metallica
Hade James, Lars, Kirk och Robert haft en platta ute under året och haft möjligheten att blanda in lite nytt material i de två grymt bra shower jag såg hade nog förstaplatsen kunnat vara deras. Nu faller de lite på detta men att på ren rutin knipa tredjeplatsen detta år kanske hintar lite om vad vi har att vänta oss under 2008.

4. KoRn
Brian Welch blev råkristen, hittade en gud som inte finns och klädde ut sig till Jesus. David Silveira blev grymt hungrig, tog långledingt och öppnade en restaurang. Då lånar KoRn in en av hårdrockens vassaste trummisar, ger sig ut på turné och visar vart skåpet ska stå. KoRn visade år 2007 att "More is more".


5. Fu Manchu

Garagerockarna från USA river av två grymma spelningar 2007. Den ena på underbara Loppen och den andra på alltid lika populära Kulturbolaget i Malmö. Jag är glad att jag var där.

Ingen lista är komplett utan...

Bubblare
Queens of the Stone Age
Marilyn Manson
Mastodon

2 kommentarer:

  1. Jä! Amazing!

    Jag jobbar på mina toppkonserter-lista också. jä. soon man, sooon!

    SvaraRadera
  2. Jä! blir kul som fan å läsa. Tack för nyår förresten. Var ballt å träffa er hela högen!

    Sitter med spelningslistan nu. 2007 års bästa spelningar. Svårt som satan. Sen blir det väl en obligatorisk bästa-platta-lista med.

    SvaraRadera