28 januari 2008

2007 års bästa spel enligt Erik A Persson

I väntan på 2007 års bästa skivor, här kommer 2007 års bästa spel!


# 5. Portal

På en hedrande femte plats, Portal. Spelet ingår som ett av fem spel i samlingen The Orange Box men är ett så coolt och udda extraspel att det fungerar som ett helt fristående spel. Portal är ett slags pusselspel i förstaperson där man med hjälp av sin Portal Gun försöker ta sig från punkt A till punkt B. Portal Gun fungerar som så att man med denna kan skapa två sammanlänkande portaler, en blå och en gul, och kan gå emellan dessa. Svårt att förklara, men det är hur häftigt som helst och på något sätt känns det som att man har skapat en ny dimension i dessa typer av spel. Sen är det kusligt som fan också, sterilt och jävligt och en dataröst som pratar med en konstant och är psycho. Måste upplevas!

# 4. Super Mario Galaxy

Nytt Mario-spel, i rymden bland galaxer och planeter. Man springer upp och ner, möter fiender från alla gamla spel, ny och gammal musik och är sjukt underhållande och beroendeframkallande. Mario is back!


# 3. Command & Conquer III: Tiberium Wars


Usch och fy, jag vågar inte tänka på hur många speltimmar jag har lagt ner på detta spel 2007 (och fortsätter 2008). Konceptet är ju i stort detsamma som de tidigare Command & Conquer-spelen men det är betydligt snyggare och bättre balanserat. Men anledningen till att det är så fantastiskt kul är ju möjligheten att spela Online mot andra. Jag är uppe i 400 matcher snart med 50/50 på vinst och förlust. Det finns inget bättre att förnedra en kaxig tysk snorunge som kallar sig nightmare_alles_klar eller liknande genom att utplåna hans skitbas med mina Mammoth Tanks! Jag väntar fortfarande på att Färne, eller någon annan av er, ska våga möta mig någon jävla gång. Mesar.

# 2. Final Fantasy XIII


När man har spelat i stort sett alla FF-spel sen sjuan så är man beroende. Och Final Fantasy XII var utan tvekan det överlägset bästa liret någonsin. Hur snyggt och stort som helst med ett revolutionerande och nödvändigt nytt stridssystem och en fantastisk handling. Sidouppdragen med att döda massa farliga monster var för en gångs skull rätt kul men när jag såg att min save-fil låg på 100 speltimmar så kände jag att det var dags att klara spelet.


# 1. Half-Life 2: Episode 2 (Half-life 2, Half-life 2: Episode one)

Jag har aldrig tidigare knappt spelat något Half-life-lir. Ettan spelade jag lite grann för en massa år sedan men satte mig aldrig in i det. Men när Orange Box-boxen släpptes så kände jag att det var dags att ta igen lite förlorad spelhistoria. Egentligen är det här lite fuskigt eftersom jag har lirat igenom tre spel på en och samma gång (Half-life 2 och Episode one har ju släppts tidigare år) men när alla tre half-life 2-spelen har släppts i en och samma box år 2007 så anser jag att man ändå kan räkna alla spelen i ett och samma smack. Därmed är detta det mest överlägset mäktigaste spelet 2007, make till spelupplevelse får man leta efter. Jag var i princip Gordon Freeman under några intensiva veckor och blev helt uppslukad av atmosfären i spelet. Speldesignen, handlingen, karaktärerna och actionscenerna. Gordon Freeman for president!




6 kommentarer:

  1. Nu snuddade jag vid tanken om jag skulle försöka locka fram Behemoth King som är typ den enda hunt jag hade kvar tror jag. Men njaaaaeeee.

    Sägs det "silos needed" i Tiberium Wars?

    Obs! Google har LEGO-logga idag.

    SvaraRadera
  2. du måste väl ha fler hunts kvar? Isåfall har du ju lirat så inihelvete. nerd. Du är farsa, skärp dig.

    Silos needed - indeed. Men då är man kass.

    jepp.

    SvaraRadera
  3. Half Life 2 (+ extra mycket allt) är sjukt bra.

    Final Fantasy 12 är egentligen den enda anledningen jag behöver för att köpa en PS2 och SMG är den enda anledningen jag behöver för att köpa ett Wii.

    Däremot vet jag inte om Portal och C&C hamnat på min spellista men det är sjukt roliga spel.

    Kung med årets-listor!

    SvaraRadera
  4. du har fortfarande inte lirat C&C online papa!

    din mamma är kung, årets största röv.

    SvaraRadera
  5. Jag har på Xbox Live men efter som jag inte ägen en PC så har jag inte kunnat möta dig. Vilket du ska vara jävligt glad över.

    SvaraRadera
  6. Mitt årets top 5:

    1. Halo 3
    2. Bioshock
    3. Half Life 2 - Episode 2
    4. Zelda : The Phantom Hourglass
    5. Call of Duty 4

    SvaraRadera