17 augusti 2009

RIP Onkel Kånkel

Eddie Meduzas musikaliska ”kusin” Onkel Kånkel (Håkan Florå) har nu också tragiskt gått bort. Han dog i en hjärtattack i helgen 47 år gammal. Jag är väl egentligen inget stort fan av Onkel Kånkel, hans form av s k ”könsrock” är ju egentligen bara stört pervers och dålig men det är ändå kult. I sjuan lyssnade vi jävligt mycket på Onkel Kånkel och då på plattorna ”Onkel Kånkels underbara värld” och ”Gammeldags jul”, men framförallt extremt mycket på den sistnämnda. På rasterna brukade vi öppna fönstret till klassrummet så att lågstadiebarnen samlades utanför och köra Onkel Kånkels version av Ferdinand på högsta volym med bandspelaren. ”Jag trivs bättre här, där jag kan dra en liten runk och klämma på bollarna”.

Det är kul att se en snubbe som Soundtrack Of Our Lives-Ebbot hylla Onkel Kånkel med orden ”Han var ett geni”. Jag har lyssnat på några av hans sjuka låtar nu och jag måste hålla med om att han var någon form av geni iaf. Nu ska jag köpa en Onkel Kånkel-platta!


Läs på lite om Onkel Kånkel nu!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Onkel_K%C3%A5nkel_and_his_k%C3%A5nkelb%C3%A4r

2 kommentarer: