12 juni 2012

Monster Magnet framför hela Spine Of God LIVE i höst



I höstas var Monster Magnet på besök i Stockholm för att framföra skivan Dopes To Infinity. Det var en fantastisk spelning, inte bara för att bandet levererade och jag älskar skivan utan också för att jag träffade Dave Wyndorf efter spelningen och fick byta några ord. Märkligt nog skrev jag inget på bloggen om denna spelning – dåligt. Men Fredrik Strage skrev några ord här.

Monster Magnet kommer tillbaka till Sverige i höst och väljer nu att framföra debutplattan Spine Of God. Det förvånar mig lite eftersom herr Wyndorf nämnde till mig att han var sugen på att spela hela Powertrip nästa sväng. Men jag är inte besviken. Tvärtom faktiskt. Jag tror att Spine Of God blir betydligt intressantare att höra live än rockhitsen från den ”enklare” Powertrip. Monster Magnets debutplatta är en underbar skiva. Ett av de första riktiga stonerplattorna och en fantastiskt skön blandning mellan rymdrock, psykedelisk rock och punk. Och knark. Lyssna på låtarna Medicine, Nod Scene, Zodiac Lung och Spine Of God så förstår du.

På något sätt kände jag på mig detta ty jag har lyssnat på 2001 års version av dängan Medicine på tunnelbanan och irriterat folk med hög volym varje morgon två veckor i sträck. Den låten krossar det mesta och ibland blir inte rock bättre sän så. LYSSNA och håll med.

Turnén, som heter SPINE OF GOD 20th Anniversary Tour, går av stapeln i november. När man kollar in det tajta turnéschemat så finns det märkligt bara ett Sverige-datum, och det är i Linköping 19 november. Dock finns det tre Norge-datum (vad i helvete?). Men det kanske kommer ett Stockholmsdatum också. Annars blir det helt enkelt Linköping!

Ja, jag blev mycket peppad på detta och rekommenderar i samma veva ett blogginlägg jag skrev för två år sedan som också berör Spine Of God och Dave Wyndorf tillsammans med Marilyn Manson.

2 kommentarer:

  1. Skulle kunna döda för att få dem till Loppen igen.
    Fu Manchu kör ju en spela-hela-plattan-sväng i höst med (deras andra på kort tid). Där de kommer spela hela The Action Is Go.

    SvaraRadera
  2. Märkligt nog finns det ju ingen MM-spelning i Köpenhamn. Men jag är jävligt sugen på att gå på Loppen. Nån jävla gång.

    SvaraRadera