25 juni 2012

Ufomammut



Jag har under våren lyssnat väldigt mycket på doombandet Ufomammut. Bandet består av tre snubbar från Italien som kallar sig Poia, Urlo och Vita. Bandnamnet säger faktiskt en hel del om hur bandets musik låter; UFO kopplas till rymden och mammut till storslaget riffande. Trion spelar ofta långsamma atmosfäriska ljudlandskap som byggs på lager för lager för att explodera. Visst går det även att koppla Ufomammut till band som t ex Sleep, Electic Wizard, Isis och mycket Neurosis men framförallt har bandet ett helt eget sound. Det blir lite löjligt att beskriva soundet så lättast är helt enkelt att lyssna själv. 

Jag kan varmt rekommendera 2010 års Eve som i mitt tycke är det bästa de har skrivit. Hade jag gjort en ny årsbästalista över 2010 års bästa skivor hade Eve kommit väldigt väldigt högt upp.  Även 2008 års Idolum är mycket värd att lyssna på. I år släpper de skivan Oro på Neurot Recordings som är fördelad på två album. Första delen, Oro: Opus Primum, släpptes i april och del två, Oro: Opus Alter, släppts i september. Jag har lyssnat en hel del på Opus Primum och den växer enormt för varje genomlyssning. Nu väntar jag bara på en chans att se Ufomammut live, framförallt efter att folk har berättat hur bra fjolårets Roadburn-spelning var.

Nya skivan Oro: Opus Primum finns att lyssna på via Soundcloud nedan. Övriga diskografin finns på Spotify. Det finns även en del intressant på bandets hemsida, bl a en del sevärda videoklipp.

2 kommentarer:

  1. Även jag har varit helt insnöad på Ufomammut denna våren. Suggestivt och tungt så det förslår. Förstår inte riktigt varför jag inte fallit för dem tidigare, då jag följd deras konstjobb inom Malleus en längre stund.

    Men nu när proppen är utdragen finns det inget stopp. :-)

    SvaraRadera
  2. Jag känner faktiskt exakt samma sak. Hur faeeen har jag missat Ufomammut tidigare? KUNG hursomhelst

    SvaraRadera