31 augusti 2011

Hardcore Superstar firar tio (?) år med miniturné och best of-platta


Hardcore Superstar ska släppa en best of-platta 26 oktober vid namnet ”The party ain’t over ’til we say so”. Och så drar de ut på en lite miniturné och spelar på bland annat Medis 2 november. Och detta för att fira tio år som band. Spontant har jag lite svårt för såna här plattor. Jag tycker man ska släppa en best of när man lägger av. Så brukar det vara. Eller så är det skivbolag som vill ha ut en sån skiva. Kanske är det lite så i det här fallet. Jag blir hursomhelst lite negativt inställd. Göteborgarna i Mustasch släppte ju också typ en best of-platta nyss. Den kändes också sådär.

Men något som är konstigt med detta tioårsjubiléum är hur bandet räknar. Bandet bildades faktiskt 1997 och släppte förstaplattan samma år. På den här tiden spelade de rätt mesig rock och hade bland annat en voxpop-hit 99 med låten Someone Special. Jag kommer ihåg att Lasse Brandeby hade nån form av roll i videon. De släppte fyra plattor i rad och sedan tog de en lång paus för att komma tillbaka 2005 med ett självbetitlat album. Då hade de också bytt stil och spelade en hårdare thrashig sleaze. Det är detta Hardcore Superstar jag gillar och nämnda självbetitlade album tillsammans med 2007 års Dreamin’ In A Casket är två förbannat bra skivor. De två senaste är också bra men når inte upp till samma nivå som de två tidigare.

Så hur resonerar bandet med deras "tioårsjubiléum"? Jag skickade mina funderingar till Aftonbladets Mattias Kling på twitter och han svarade nyss på följande sätt:
”Jag har sett något om att de, rent göteborgskt, räknar starten från bråket med Virtanen i New York. Men ska fråga när jag kan.” Men utifrån följande artikel så verkade ju detta ha ägt rum 2004. Så jag får det inte att hå ihop. Näe, tioårsjubiléet borde ha ägt rum 2007 alternativt ÄGA rum 2015.

Eftersom best of-plattan bland annat ska bestå av låtar från två skivor innan upprycket så kan man använda sig av min best of Hardcore Superstar-spotifyplaylist istället:

http://open.spotify.com/user/rawk666/playlist/10gLYqe1FIOYC30VxuY0r2


2 kommentarer:

  1. Intressant det där med tidsräkningen. Får fråga Damir nästan gång jag springer på honom. Han borde ha koll. Jag är heller inte förtjust i best-of-plattor och tycker at det finns andra, bättre sätt att fira jubileum med som band.

    Men jag lär nog släpa röven till KB och se dem igen. De levererar ju alltid live. Och det är värt mer än att de firar skumt jubileum. :-)

    SvaraRadera
  2. Fråga på! Ett jävla mysterium är vad det är. Men det kanske bara är en ursäkt för att dra ut och lira. Och för att förvirra folk haha. Ett jävligt bra liveband är dom helt klart.

    SvaraRadera