06 mars 2012

MODO Hockey i SLUTSPEL!



Det var sjukt nervöst innan match. Jag försökte att tänka positiva tankar hela dagen men samtidigt så började jag tänka på hur fjolåret slutade. Och året innan. Och året innan det. Det förflutna gjorde sig påmint med missade slutspel tre år i rad. Men jag har valt att alltid försöka se positivt på hockeyn nuförtiden. Det är så mycket roligare än att bara vara negativ och sur.

Luleå visade vägen genom att spöa Växjö och därmed var det ju faktiskt klart oavsett hur matchen skulle sluta mellan MODO och Linköping. MODO gjorde en nervös och dålig match de första två perioderna men tack vare Tellan lyckades man ändå hålla sig kvar resultatmässigt i matchen. Samtidigt var ett desperat Linköping mycket bra och var tvungna att vinna för att slippa Kvalserien. I tredje perioden blev man lite bättre och det blev en skön och underhållande avslutning av matchen där MODO redan var klart för slutspel och ett litet drama utspelade sig när LHC lyckades kvittera. Och sen blev det ett straffavgörande som kändes som lek. Synd att Schremp inte lyckades sätta sin Lacrosse-straff.

För en gångs skull hade vi marginalerna och flytet på vår sida och nådde slutspel. Slutspel… jag kan inte riktigt fatta det ändå. Det känns som väldigt väldigt längesen. Och det var det också. Året var 2008 och jag bodde i Umeå fortfarande då. Och vi blev förnedrade av Timrå och förlorade med 4-1 i matcher. Timander gjorde att jag hade hoppet inne ett tag i denna matchserie men sen var det över fort.

Men det var då! Nu är det 2012 och detta nya unga MODO är återigen i slutspel. Näslund gjorde det! Cred till honom och Foppa. Och Uffe. Och Tellan. Och Susse. Och Tolle. Och resten av detta fantastiskt kämpande lag.

Motståndet blev alltså Skellefteå. Och spontant, på papperet, kanske det är det svåraste motståndet vi kunde ha fått. Åtminstone om man tittar på hur svårt vi har haft för dem denna säsong. Men samtidigt så är slutspel en helt annan grej. Och ingen lär tro på MODO. Och vi gillar att slå ur underläge. Sen har vi ändå viss slutspelserfarenhet i snubbar som t ex Skröder och Susse... Och vi har en supermålvakt i Tellan och jag är övertygad att han kommer att bli ännu bättre i ett slutspel. Och så har vi matchvinnare i Schremp och Nicky D. Men det är också i slutspel som snubbar som Anton Hedman och Petr Kalus kan visa sitt rätta jag på allvar. Och Tollefsen så klart. Dessa typer av fysiska och hårt jobbande spelare är extremt viktiga i ett slutspel. Kalus är en tydlig slutspelsspelarvärvning. Och sen vill jag krydda med Dick Axelsson. Även om ingenting alls funkar för honom just nu (det känns som att hans kropp inte är helt hundra) och hans självförtroende är i botten så börjar det om i slutspel. Man ska också komma ihåg att Dick var ett monster ifjol och gjorde tio poäng på 14 matcher när Färjestad vann guld ifjol. Och han vet hur man pissar på Skellefteå.

Kvarten kommer att bli oerhört jämn men MODO vinner över Skellefteå med 4-3 i matcher. Det är min gissning/önskning.

HEJA MODO FRISKT HUMÖR!

MODO HOCKEY – återigen i slutspel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar