24 mars 2012

Inför världens bästa TV-serier – The Wire


Jag gillar att göra listor. Och häromveckan började jag fundera på en lista där jag sätter topp 10 i TV-serier genom tiderna. Det blir en spännande lista. Och ja, Sopranos finns med på den. Men sen så insåg jag också att det finns ett par tv-serier som jag faktiskt inte har sett som ligger högt upp liknande rankningslistor. En sådan serie är The Wire som är högst rankad av alla på IMDb (nej, Planet Earth räknas inte ty det är en dokumentär). Och jag har bara sett nåt ströavsnitt. Så för att denna kommande topplista ska vara trovärdig så känns det som att jag måste ha sett The Wire för att själv avgöra om den är så jävla bra som folk tycker. Därför köpte jag hela serien för 499 (!) spänn på CDON. Tidigare kostade den 1630 kr så det känns som ett kap.

Finns det någon annan suverän TV-serie som jag bara måste ha sett innan jag bestämmer listan?

4 kommentarer:

  1. The Wire och Sopranos är en bra början. Eller början och början: de är ju bäst av allt. Annars är det ju Deadwood och Carnivale som gäller. Och Riket och Riket 2 såklart. Skit i Six Feet Under, bra men överskattad. Så avslutar du med lite komedi för att mixa upp. I'ts Always Sunny in Philadelphia är i särklass bäst.

    SvaraRadera
  2. Riget var det sjukt längesen jag såg, minns bara att det var scary as shit. Och "Danskjävlar!" så klart.

    Men what about serier som The Shield, Band Of Brothers, Twin Peaks, Game Of Thrones?

    SvaraRadera
  3. The Shield var riktigt bra i början (kanske tre säsonger eller så) sen blev det skit. Band of Brothers var en enda stor sömnfest. Twin Peaks hade varit först på listan om du skrev den på nittiotalet, idag håller den inte fullt ut. Game of Thrones är väl ändå mer underhållande än bra?

    OZ kanske bör in, men den dog precis som the Shield efter några lysande första säsonger. Still: man kan inte gå fel med full frontal male nudity.

    SvaraRadera