16 mars 2010

Fincher och Millenium




I svensk media står det mycket om rykten om vem i Hollywood som ska göra den amerikanska versionen av Milleniumtrilogin. Det är ganska intressant faktiskt för i rätt händer kan det bli riktigt bra. Sedan kan man tycka vad man vill om att Hollywood gör ”remakes” men så går det till hela tiden.

Hursomhelst, senaste ryktet är att självaste David Fincher ska göra nyinspelningen och det lovar ju gott. Om det är något han är skicklig på så är det att gestalta mörker. Hans senaste filmer har dock inte varit lika imponerande som hans första och det känns som att han har tappat lite av gnistan och fingertoppskänslan. Dock så håller jag fortfarande Fincher som en av vår tids absolut största regissörer. Han är där uppe i toppen med herr Lynch.

Tar också tillfället i akt och gör en topplista på David Finchers filmer. Seven är fortfarande världens bästa thriller genom tiderna.

En ranking av David Finchers filmer:

1. Se7en
2. Fight Club
3. The Game
4. Alien 3
5. The Curious Case of Benjamin Button
6. Zodiac
7. Panic Room

Håller ni med? Kan jag få ett hell yeah, fuck yeah? Eller hur ser er Fincher-lista ut?

5 kommentarer:

  1. Äh. Panic Room är ju gravt underskattad!

    1. Fight Club
    2. Se7en
    3. The Game
    4. Panic Room
    5. Alien 3
    6. Zodiac
    7. The Curious Case of Benjamin Button

    SvaraRadera
  2. KUNG! Detta bådar gott.

    1. Fight Club
    2. Se7en
    3. The Game

    SvaraRadera
  3. Näe, Panic Room är inte underskattad. Snygg film men ganska menlös i längden.

    Lite mesigt av Domar'n att inte lista alla filmerna!

    SvaraRadera
  4. Hell Yeah!
    Fincher har varit en stor favorit och om detta stämmer måste jag givetvis se dessa remakes. Tyvärr tappade jag bort honom lite efter Panic Room och har faktiskt inte sett vare sig Zodiac eller Benjamin Button. Men det ska jag ta och ändra på. De av hans filmer som jag sett rankar jag så här:

    1. Se7en
    2. Alien 3 - The Assembly Cut (Den vanliga versionen är ett hån)
    3. Fight Club
    4. The Game
    5. Panic Room

    SvaraRadera
  5. Seven högst upp Pappa. Så ska det vara! good good.

    SvaraRadera