03 oktober 2007

Världens bästa högtid... nästan i alla fall.

Den 4:e oktober är en av mina absoluta favoritdagar på året. Varför? Det är ju kanelbullens dag! För att förtydliga så snackar jag om det svenska bakverket och inte om Linns polare som jag tidigare i denna blogg kallade Kanelbullen (se länk). Hur trevlig hon än må vara så tror jag inte att hon förtjänar en egen dag.

Det som är så bra med kanelbullens dag är att den, precis som den judiska högtiden Chanukká, inte bara varar i en dag. Även om det är den 4:e som är själva ”högtiden” så räcker ju kanelbullarna man bakar i minst en vecka. Hur bra är inte det?

Hur bakar man då den perfekta kanelbullen, kanske du undrar? Jag tänker inte avslöja mitt personliga recept men personligen tycker jag att en kanelbulle måste innehålla kardemumma och äppelmos eller riven mandelmassa. Det både piffar till smaken en aning och hindrar dem från att bli torra. En annan grej ni bör tänka på är att inte låta degen jäsa för länge. Då äter jästen upp för mycket av sockret vilket gör bullarna mindre söta och inte lika smaskiga.

Men något som kanelbullens dag saknar det är ju en ikon. Påsken har haren, julen har tomten osv. Därför tycker jag att kanelbullens dag borde få sin egen ikon, Bullfen. En liten varelse som flyger runt i världen och delar ut kanelbullar till de behövande. Vem vet några av er där ute kanske får besök av Bullfen imorgon.

4 kommentarer: