30 maj 2012

Entombed – Amok



Entombed har släppt en ny singel, Amok. Det är alltså en nyinspelning av låten med samma namn från förra plattan Serpent Saints. Jag förstår inte riktigt syftet med att göra en nyinspelning på en så pass ny låt. Det hade ju varit betydligt intressantare att göra en nyinspelning på en gammal låt, typ Revel In Flesh eller liknande. Jag har dock hört att anledningen till att de har gjort en nyinspelning beror på att Entombed var så missnöjd med produktionen på Serpent Saints. Men i mina öron är ju nyinspelningen betydligt sämre än original-Amok. Jag är inte heller särskilt förtjust i det symfoniska sound låten har fått. Entombed ska helst vara så skitigt och rått som möjligt enligt mig. Med detta sound låter det lite som att de försöker låta som Septic Flesh på deras senaste.

Det är producenten Patrik Frisk och Ninetone Records som ligger bakom nyinspelningen. Jag tycker Ninetone Records är ett märkligt val. Man väljer alltså en snubbe som med Ninetone Records tidigare har producerat Takida och Corroded. Och innan Ninetone har han producerat bl a Tomas Ledin och jävla Carola. Ingen dödsmetall direkt. Är Entombed, som tappat viktiga låtskrivare (Nicke och Uffe) genom åren, ointressant för andra skivbolag? Eller hoppas de kunna skriva en hitskiva och  kunna bli lika stora som Takida? Jag älskar Entombed. Det är ett av mina absoluta favoritband genom tiderna. Men det känns lite som att de är ute och cyklar. Fast äh, vem vet, Patrik Frisk kanske gör ett svinbra jobb med Entombed? Men jag är väldigt tveksam och Amok-nyinspelningen gör mig inte direkt peppad.

En annan kul detalj om Amok. Versriffet är fanimig en kopia på Nine Inch Nails-låten The Becoming. Jag tror det var Kriz som kom på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar