14 maj 2012

Electric Wizard - Legalize Drugs & Murder


Jag har snöat in på doom-genren på sistone. Och efter Sleep-konserten förra söndagen har det blivit ännu värre (en recension kommer så småningom!). Det blir lätt att man fastnar för en viss typ av musik under en tid. För nåt år sen var jag t ex helt inne på AC/DC och plöjde 70-talsplattorna om och om igen. Men nu är det som sagt denna tunga och underbara subgenre till hårdrocken som jag lyssnar på mest.

Jag var på Sound Pollution idag och köpte Electric Wizards nya sjutumssingel Legalize Drugs & Murder. Det är en en tung och skönt medryckande låt från doomveteranernas kommande ännu ej namngivna platta som skall åtnjutas på hög volym. B-sidan Murder & Madness är betydligt flummigare och psykedlisk än singeln och passar utmärkt som just en b-sida.

En hårdrockare som kan sin musik känner direkt igen att omslaget på denna singel är tagen från Black Sabbaths klassiska Master of Reality. Och den tydliga Black Sabbath-hyllningen blir ännu större i och med att de repeterar textraden Children of the Grave i slutet av Legalize Drugs & Murder. Jag ser fram emot skivan.

1 kommentar:

  1. Titeln på denna singel är tagen från en textrad i låten The Chosen Few på Witchcult Today vilket är en sjukt bra skiva...

    SvaraRadera