14 april 2012

Mass Effect 3 – Slutet, The Indoctrination Theory och Extended Cut-DLC:en


Jag vill först varna för att det finns potentiella spoilers i detta inlägg så du som har tänkt spela Mass Effect-serien bör inte läsa detta. Men du gör som du vill.

Jag har nu spelat klart Mass Effect 3 och därmed hela Mass Effect-serien. I grund och botten är det en helt fantastisk trilogi och spelserie. En episk och mörk resa där man som Commander Shepard beger sig ut i universum för att kämpa för mänsklighetens och andra rasers överlevnad mot ett övermäktigt hot. Det är en fantastisk värld som skickliga Bioware har skapat och när det framställs på detta sätt finns det inget annat medium som kan konkurrera. Filmen och boken är underlägsen TV-spelet i detta fall. Hundratusentals känner som jag och det är dags för övriga att inse att TV-spel inte är något som är löjligt eller som bara barn spelar. Denna form av interaktiva upplevelseform är ultimat. Alla som har chansen bör därför spela Mass Effect-trilogin. Annars har man missat något viktigt.

Nu har jag återigen hyllat Mass Effect till skyarna och det visar vilka känslor detta spel framkallar. Men nu till spelets slut som har fått massiv negativ kritik. När kritiken slog igenom strax efter att spelet släpptes för ganska precis en månad sen har jag försökt undvika alla diskussioner eftersom jag inte ville ha några spoilers. Men nu har jag själv klarat spelet och sett slutet. Och jag kan inte släppa det. Det är ett ovärdigt slut. Jag kan inte acceptera det. Och det av massa olika anledningar egentligen. I grund och botten är det helt enkelt uselt skrivet. För att skriva en så bra serie och avsluta det på det här sättet håller inte. Det är kort och slarvigt. Det finns logiska luckor och flera WTF-ögonblick. Jag har investerat 100+ speltimmar i Mass Effect. Och lagt ner mina känslor i karaktärerna och brytt mig hur det går för dem och hur de utvecklas och då vill jag inte ha detta slut.

Det mest irriterande är att Bioware själva har sagt att de beslut man har tagit under spelseriens gång kommer att forma och få konsekvenser för hur spelet också slutar.  Eller såhär skriver de mer exakt:
”Experience the beginning, middle, and end of an emotional story unlike any other, where the decisions you make completely shape your experience and outcome. Along the way, your choices drive powerful outcomes, including relationships with key characters, the fate of entire civilizations, and even radically different ending scenarios.”

Och däri ligger hur ogenomtänkt slutet är eftersom de val man gjort under spelets gång inte påverkade slutet alls och besluten blir därför meningslösa. Valen är ju en stor del av grunden i Mass Effect. Jag har under spelseriens gång legat i sängen, haft ångest och funderat på om jag verkligen gjorde rätt val i vissa situationer. Men i slutet är allt detta som bortlåst

Jag har nu tillbringat några timmar på nätet och grottat ner mig i forum för att ta del av andra spelares syn på slutet i Mass Effect 3. Det finns en teori om slutet som kallas The Indoctrination Theory som har spridits brett och fått många följare.

ACAVYOS har lagt upp ett youtubeklipp som utifrån klipp från spelet stödjer och ”bevisar” denna teori. Se nedan (Inaktivera den polska textningen):


Även Angry Joe har efter att tidigare flippat totalt på slutet valt att hänge sig åt denna teori genom att tydliggöra det i tio olika argument.

Vad ska man säga om Indoktrinerings-teorin då? Är det bara desperata fans som försöker hitta på en lösning så att det dåliga slutet ska kännas bättre? Ja, det är mycket möjligt men bevisen finns där och jag själv köper det hela. Och om det skulle visa sig att Indoctrination Theory är sann, och en fortsättning följer, skulle detta vara det bästa och galnaste slutet i tv-spelshistorien.

Efter lite spekulationer har nu Bioware har gått ut med att det kommer DLC vid namn ”Extended Cut” till Mass Effect 3. Detta tillägg kommer vara gratis och släppas till sommaren och ska förklara mer om slutet. Man säger att man vill ge mer till sina passionerande fans. Dock förnekas det att det kommer att finnas annorlunda slutscener eller ett helt nytt slut. Man pratar om att bibehålla teamets artistiska vision samtidigt som man ska leverera mer av det fansen vill ha. Förklaringar helt enkelt. Och jag är förhoppfull. Men jag har inte lagt ner The Indoctrination Theory. Tiden får utvisa helt enkelt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar