05 april 2012

Första nya Soundgarden-låten på 15 år - Live To Rise!


Här kan man alltså lyssna på Live To Rise som är titeln på en ny Soundgarden-låt som är specialskriven för den kommande filmen The Avengers. Den kommer alltså inte, om jag förstått det hela rätt, finnas med på den kommande plattan.

Hur låter det då? Det positiva först. Jag gillar groovet i huvudriffet som helt klart har Soundgarden i sig. Det andra som verkligen står ut är Kim Thayils så karaktäristiska sologitarr. Och när man hör hans toner kastas jag direkt tillbaka till tidigt 90-tal.

I övrigt hade låten kunnat vara med på en soloplatta av Chris Cornell eller på en Audioslave-platta. Nej, jag får ingen wow-känsla av Live To Rise. Låten är inte dålig men den står inte ut heller. Rätt ordinär. Och lite soundtracktypisk. Jag tror inte att detta egentligen säger särskilt mycket om hur Soundgarden kommer att låta på den kommande skivan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar