15 september 2011

Rawk tippar Elitserien 2011/2012

Elitserien börjar på allvar imorgon och det är alltid kul att försöka sig på att gissa sig till hur det kommer att sluta. Det är dock nästan omöjligt att göra det. Det vittnade fjolåret om. Men jag gör ett försök och hafsar ner några meningar om varje lag. HEJA MODO!

1. Färjestad
Tråkiga men ändå alltid imponerande Färjestad tror jag vinner serien i år. Och kanske också lyckas med att göra det nästintill ”omöjliga” och vinna SM-guld två år i rad. Visst, man har tappat namnkunnigt folk som Prestberg, Kåberg, Axelsson och Sjögren. Och man kanske inte har den där extrema spetskvalitén i spelarmaterialet. Men man har en imponerande bredd. Och Färjestad älskar att vinna och lyckas alltid få ihop laget år efter år på ett imponerande sätt. Jag tror också Fredrik Sjöström, som vi MODOiter hoppades så mycket på, kan bli en succé i vinter. Och det blir lite intressant att se hur Brynäsaren Czarnecki klarar sig mot Loob och maffian när det går tungt.

2. Linköping
Linköping har fått behålla stommen och kryddat med snubbar som Åkerman, Söderberg, Arlbrandt och Figren - imponerande värvningar måste jag säga. Hittar alla dessa sina roller blir laget livsfarligt och kan gå långt. Men samtidigt så har de lite loser-stämpling över sig i och med tidigare finalförluster. Backsidan är mediterad men när ska åldern på Hävelid, Johansson och Åkerman ta ut sin rätt? Och hur länge kan gubben Norrena vara bra? Och Musse Håkansson är också en gubbe. Det känns som attt laget har lite av samma problem som MODO haft senaste åren med en för stomme som börjar bli för gammal. Dock tror jag att de håller ett år till och de har samtidigt yngre killar med energi i laget.

3. Luleå
Luleå gjorde en extremt bra säsong ifjol och nu räknar de flesta Luleå som ett lag som tillhör topp 4. Det gör jag även jag. Luleå verkar ha ett tydligt spelsystem och en ledare i Rönnqvist som ser ut att gå ihop med alla. De levde på sin defensiv ifjol och med hemvändarna Wallin och Fransson har Luleå Elitseriens bästa backuppsättning. Framåt är jag lite mer tveksam. Harju måste leverera – pallar han det? Och hur saknad blir Cam Abbot om han inte kommer tillbaka? Största uppenbara svagheten är målvaktssidan nu när Anders Nilsson har stuckit. Men spikar Rautio/Gustafsson igen kan Luleå gå mycket långt.

4. Djurgården
Djurgården kan bli farliga i år. Deras backsida ser bättre ut med värvningarna av Tjärnqvist och Klubertanz. Och jag ser alla möjliga spelartyper på forwardssidan. Framförallt är det många unga lovande spelare som kan blomma ut och bli ännu bättre i år. Wesslau var suverän senast i Elitserien men han sög i AHL ifjol och dett kan ha påverkat hans självförtroende. Men fungerar även målvaktsssidan ypperligt blir det minst semifinal.

5. HV71
Det är lätt att glömma bort detta lag. De försvann i slutspelet ifjol. De har tappat några snubbar i exempelvis Thörnberg och bra backar. Men HV71 är fortfarande ett bra lag. De har vunnit serien två år i rad. Och Jason Krog kan dominera om han får det att funka. HV71 har tillsammans med Färjestad varit ledande inom svensk ishockey på 2000-talet och denna vinnartradition talar för HV. Man har också några riktigt bra egna produkter i Thörnberg den yngre och Jesper Fasth. Frågan är om Stefan Livs bortgång kommer att påverka spelet i början.

6. Skellefteå AIK
Spelarförlusterna är egentligen helt makalösa. Backförluster i Rundblad, Erixon och Larsson,. Forwards: Lehtonen och Lindström. Topp 3 i poängligan. Men forwardsuppsättningen ser ändå bra ut. Många tror på Möller men jag sätter ändå lite floppvarning på honom. Han är ung och det är farligt att sätta så stora krav på honom. Backuppsättningen ser svagare ut. Det känns lite surt att de värvade Pikkarainen men jag tror/hoppas att han kommer att vara inne på fler mål bakåt än framåt. Och hur länge ska Hadelöv vara så jäkla bra? Kanske beror det på min avundsjuka att SAIK är Norrlands bästa lag numera men jag tror att det kan bli lite kämpigt i år.

7. MODO


Den norske lagkaptenen måste visa vägen i år


Det är alltid nästintill omöjligt att vara objektiv när det handlar om att tippa kära MODO. Man tippar oftast mest med hjärtat. Och det gör jag säkert nu också. Man vill ju så gärna att det ska gå bra. Och visst finns möjligheterna. Men denna upplaga av MODO är nästan omöjlig att att bedöma.

Men mycket känns ändå så rätt. Näslund och Forsberg med sina kontaktnät som GMs, Uffe Samuelsson som tränare, Sveriges just nu bästa målvaktstränare i Masken. Och spelarvärvningarna har följt samma mönster; unga talangfulla spelare som som vill utvecklas och ta ett ytterligare steg i sin utveckling. Jag hoppas bara att de får detta att funka.

Om Schremp och Axelsson får det att funka , vilket de verkligen har potential till, blir MODO livsfarliga framåt. Jag tycker att just dessa båda herrar är de bästa värvningarna i årets Silly. Schremp kan få lite problem att anpassa sig till stor rink men jag tror att han kommer att att ösa in poäng. Och Axelsson växer förhoppningsvis när han får en större roll än vad han fick i Färjestad. Men jag är lite rädd att folk ändå har för höga förhoppnigar på killen. Han gjorde ändå ”bara” 30 poäng ifjol. MODO hade fyra killar som gjorde 30+ poäng förra säsongen.

Men det är egentligen inte offensiven som har varit MODOs problem senaste floppåren. MOOD har haft killar i toppen av poängligan varje år. Det är defensiven jag är orolig för. Och rapporterna från försäsongen har varit allt annat än positiva. Det tar tid att bygga upp ett stabilt och säkert backspel. Jag hade känt mig betydligt tryggare om Timmy hade varit kvar. Jag blev också lite besviken över att Näslund inte värvade Oscar Hedman. Han hade varit billig och skärpt till sig och, det viktigaste av allt, han har ett MODO-hjärta. Jag hoppas dock att vår lagkapten Tollefsen visar vägen med stort hjärta och vilja och växer ut till en backgigant. Det var han i senaste VM.

Jag tror på målvaktsparet. Tellqvist har varit bra på försäsongen och den unge Forsberg likaså. Hoppas att det blir konkurrens mellan dessa herrar.

Men jag är egentligen ändå inte lika optimistisk som tidigare år. Det tär på krafterna att vara ett bottenlag flera år i rad nu. Men mitt hjärta säger annorlulnda. MODO får ihop detta och blir ett mittenlag och lyckas ta sig till slutspel. Det hade varit helt underbart. Det måste funka.

8. AIK
Linus Videll är en supervärvning för AIK. Rosén och Viklund inte lika häftiga. Men laget är i stort sett intakt och många kanske tror på AIK i år igen som gick till semifinal ifjol. Jag är mer tveksam. AIK slog ur underläge ifjol och överträffade sig själva. Det tror jag de inte gör i år. Mycket hänger på Fasth och han kommer att ge laget många poäng med sitt suveräna målvaktsspel. De får kämpa hårt för en slutspelsplats.

9. Frölunda
Laget som floppar år efter år. Jag tror inte på Frölunda i år heller. Målvaktssidan är för oerfaren och att vara nostalgisk och satsa på Dragkedjan känns helt fel. På papperet ett bra lag som vanligt, och Fredrik Pettersson gör nog en bra säsong, men annars tror jag det blir kämpigt för Frölunda.

10. Brynäs
Brynäs känns svårbedömda. Det finns extremt mycket talang i ungtupparna Silfberberg och Järnkrok. Och Widing gör en bättre säsong i år. Men backsidan känns svag. Och värvningen av Honken tror jag inte på. Killen är ingen toppmålvakt längre.

11. Växjö
Nykomligen och därmed årets slagpåse? Svårt att säga men jag tror att det blir lite så. Man ska komma ihåg att AIK gjorde det exceptionellt bra ifjol. I normala fall är det ett stort steg mellan Allsvenskan och Elitserien. Många av Växjös spelare måste höja sig extremt mycket för att det ska bli succé. Och jag tror inte att Hållberg och Kallio plötsligt får en nystart och höjer sig avsevärt från ifjol. De har värvat häftigt med snubbar från Nordamerika men det känns samtidiigt lite chansartat. Floppar killar som Iggulden och Reddox blir det tungt för Växjö. Ahlsenfelt tror jag blir förstemålvakt och kan bli en ny Viktor Fasth.

12. Timrå
Man blir i alla fall inte rädd när man tittar på Timrås lag. Det känns som att nästan alla värvningar är spelare om andra lag har gjort sig av med. Exempel på detta: Stefan Ridderwall, Johan Andersson, Oscar Hedman, Jonathan Hedström. Men kanske kan detta svetsa samman gruppen men jag är ytterst tveksam. Det blir Timrås tur i år att kämpa om sin överlevnad i kvalserien. Likt förbannat kommer de ändå att göra bra matcher mot MODO.

1 kommentar:

  1. Jag gillar verkligen den subjektiva skildringen av våra fina elitserielag. Ni är så sportsliga och neutrala i er framtoning.

    - Färjestad
    ... Tråkiga, vinner ändå...
    - Linköping
    ... Bra stomme, sabbar ändå finalen ...
    ...
    ...
    ...
    - MODOOO!!!!!!!
    BLbalblaBLABLABLALALALA
    blalal OOO! BÄÄÄST!!!!!! FRAAAMTIIIDEN!!!!!

    -Timrå
    Duger i krig (som reserv [eller kaffeved]).

    SvaraRadera