24 september 2011

Hesher

Jag har varit sugen på att se denna film ända sen jag såg första trailern och läste om den på Blabbermouth. Metallica själva ska ju ha gillat filmen så mycket så de lät filmmakarna använda deras musik i filmen. Det sker inte ofta. Och Joseph Gordon-Levitt, som också är ett stort Metallica-fan, baserade sin rolls karaktärs beteende på en viss Cliff Burton.

På ytan är filmen en rolig och utflippad film. Snubben Hesher är den roligaste karaktären jag har sett på mycket länge. Men framförallt är det en mörk och rå film som behandlar den enorma saknad som uppstår när någon nära har gått bort och hur man ska gå vidare. Rolig och dramatisk på samma gång och det funkar tack vara ett suveränt manus och duktiga skådespelare. Jag både skrattade och lipade om vartannat. Och allt är tonsatt till Metallicas 80-tal med låtar som Battery, Shortest Straw och Fight Fire With Fire. Lätt en av de bästa filmerna jag har sett i år.

Dessutom är filmaffischen sjukt snygg. Den vill jag smälla upp på en vägg.

Se filmen. Eller dö.


2 kommentarer: